Afrikaanse beslommeringen... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Afrikaanse beslommeringen... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Afrikaanse beslommeringen...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

13 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hé!

't Is alweer een tijdje geleden hè, dat ik wat van me heb laten horen! Door al die stroomuitval lagen de telefoonlijnen er uit, nu is eindelijk internet gemaakt. We hebben al ruim een week onafgebroken stroom, wow! Leer je zoiets ook weer te waarderen...

Zoals je weet zijn Mettie en ik druk bezig met de themamappen. 'k Heb al tig werkbladen gemaakt, met concepten als 'groot-klein', 'tegenovergestelde' etc. Ook schrijfoefeningen, handvaardigheidsopdrachten en (geestelijke) liedjes komen in de map. Ons doel is om de mappen voor volgende week vrijdag klaar te hebben.
Soms gaan we eens een dagje naar de crèche, we worden nogal gemist daaro:-D. Wel voor te stellen, want we vallen regelmatig in. Als er weer eens een juf niet is, dan worden we gegarandeerd gevraagd voor desbetreffende klas te staan. Prrrima, we zijn immers zo flexibel als wat;-)! Pas hebben we een dag de 2-jarigen gehad. Dat is toch niet echt mijn ding. Had je net de één verschoond, bleek de ander zo'n stink-poepluier te hebben. Zucht. 't Was wel opvallend dat de kids deze dag rustiger waren dan anders. Tijdens het middagslaapje was het dan ook een tijd totaal stil, terwijl normaal gesproken altijd wel kids aan het huilen zijn.

'k Heb net al iets gezegd over volgende week vrijdag. Dan komt er een speciale expeditie uit Nederland! Gonnelies (vriendin) en de vader en twee zussen van Mettie komen ons opzoeken. We hebben al een programmaatje gemaakt wat we met hen gaan doen. Ze zijn hier een week, en we willen hen zoveel mogelijk van ons leventje hier laten zien! Je kunt je wel voorstellen dat we de dagen aan het aftellen zijn...

Voor 3 weken is hier op het carecentre een nieuw Nederlands meisje, Ilse. Het wisselt nogal af met de mensen om ons heen hier, dat is wel leuk. Afgelopen vrijdag heeft een jongen, Alex, die we kennen van de kerk een Afrikaanse maaltijd voor ons gekookt, kip pilaf ('t zal ook een keer géén kip zijn...). Gisteren hebben Ilse en Laura een maaltijd voor Alex, Simon, David en ons 4-en een Néderlandse maaltijd gekookt. Heerlijk! Gewoon weer aardappelkrieltjes, groenten, vlees, sausje en een toetje. Vergeleken wat wij normaal gesproken hier op het carecentre krijgen, is een Nederlandse maaltijd echt gevarieerd, uitgebalanceerd...

't Vorig weekend zijn we (hals over kop) naar het Drakensgebergte gegaan. We wilden er even tussen uit, Laura gaat de 26e weer terug naar Holland, en wilde graag nog wat meer zien van Zuid-Afrika. Vrijdag zijn we gegaan, maandag zijn we terug gekomen. Auto gehuurd, en rijden maar. Na zo'n 600km waren we er. 'k Raad je aan eens te googlen op 'Drakensberg', het is daar zo bijzonder mooi! Het behoort tot de 'World Heritage Site', van zulke gebieden zijn er 26 op de wereld. Het moet dus speciaal zijn moet het tot het 'werelds erfgoed' behoren. Tis niet zomaar een gebergte, tis echt adembenemend mooi. 2000 verschillende soorten bloemen, planten, bronwater wat van boven in watervallen naar beneden stort, bijzonder gekleurde vogels of salamanders die voorbij springen, elanden en ga zo maar door.
Er is een pas, de Sani Pass, dwars door het gebergte naar Lesotho (een landje dat helemaal door Z-A omringd is). Zaterdag wilden we heel stoer met ons gehuurde Citi Golf die pas gaan rijden. De gastvrouw van de hostel waar we sliepen zei dat het onmogelijk was. We zijn toen met een gids en een jeep met 4-wielaandrijving de bergen ingegaan. 't Was echt niet overdreven nee, we knalden in kuilen, hobbelden over rotsblokken heen, reden pal langs de afgrond... We zijn de grens overgestoken en hebben het leven in Lesotho gezien. Op 3000m wonen er overal verspreid soort nomaden, herders van schapen en geiten. Ze leven daar alleen in de zomer, in de winter is het wrs te koud. De herdersjongens (tieners) gaan dan naar school. In Lesotho zijn daarom de vrouwen ook beter ontwikkeld (hetzelfde als in Nederland:-p), omdat de jongens meestal een half jaar school missen. Lesotho bestaat voor 3/4 uit gebergte, waar het vlakker is zijn de steden. Het is dan ook niet een dichtbevolkt land.
De mensen daar, de Zutu's, leven in ronde hutten van klei gemaakt, met een van stokken gemaakte puntdak. We zijn in een hut naar binnen gegaan. De vrouw had in het midden van het hutje (een doorsnee van zo'n 3 meter) boven een vuurtje een brood gebakken, wat we mochten proeven. Ook had ze bier gebrouwen, degenen die lef hadden mochten dat ook even proberen. Uiteraard hadden Mettie en ik het nodige lef de 'drab' naar binnen te werken. Ik wil (letterlijk) zoveel mogelijk van de verschillende culturen proeven;). 't Is vreselijk sterk spul, met de tarwevliesjes etc die er nog in dreven, niet te vergelijken dus met Heineken...
Ik heb verschillende gebergtes gezien, maar wat wij nu gezien hebben is niet te vergelijken met de Alpen of de Pyreneeën.
Ik raad bij deze iedereen, die de mogelijkheid heeft, Zuid-Afrika eens op te zoeken. 't Land blijft 'amazing'!

Ik heb voor Kerst tientallen kaarten naar NL gestuurd, maar volgens mij zijn de meesten niet aangekomen. Sorry! Verwachtte je een kaart van me, dan is ie hoogwaarschijnlijk ergens onderweg blijven steken:-)
Zo kreeg ik gisteren een (kerst)pakket van pa en ma binnen, die is 2 maanden geleden gepost... Gaat dus echt weer op z'n Afrikaans. Maar het was echt een geweldige verrassing, 'k voelde me dan ook weer knap verwend met al die spullen die er in zaten!

'k Weet even niet meer te schrijven, dus ik laat het hier maar weer bij. Bedankt hé, voor degenen die nog zo trouw op m'n site krabbelen, 'k vind het nog altijd geweldig wat uit Nederland te horen :-)!

Foto's komen wat later deze dag, effe checken dus!

Shap!

Knuffel,
Hanneke

  • 13 Februari 2008 - 08:32

    Rutger:

    Nou wat een verhaal je kan wel schrijver worden. lijk me echt wel gaaf daar. ja we dachte al waar blijf die kaart;)

    leuke tijd nog verder,
    groetjes rutger

  • 13 Februari 2008 - 09:48

    Catharina:

    Heej Hann,

    Tjonge, wat een verhaal joh! Heel veel wist ik natuurlijk al. Khad je mail ff in word geplakt: 4,5 kantje :-) Tja, dat record ga ik echt niet verbeteren. Maar binnenkort komt er wel weer een mail van mij aan. Ik kan momenteel lastig bij de computer thuis. Er wordt een nieuwe vloer gelegd en alle andere kamers zijn dus helemaal volgestouwd. Net ff foto's op Mettie's site bekeken. Gaaf hoor! Helemaal tof dat jullie nu bijna bezoek krijgen. Daarna moet je er natuurlijk weer drie maanden tegenaan. Veel succes met alles en tot de volgende mail.

    Liefs Catharina

  • 13 Februari 2008 - 16:15

    Hanneke:

    Ha hanneke,

    Nou ik zal even krabbelen. En wat super gaaf dat jullie bezoek krijgen vanuit nederland. Ik had graag meegegaan!!! En als ik die fotos ziet lijkt t me echt gaaf.. Maar goed nu is t hier druk en in zomervakantie is t weer daar minder en zijn jullie er niet meer!! maar goed vorige x had ik ook op google gekeken naar een plekje waar jullie waren geweest was echt zo gaaf!! Hele leuke week met elkaar in afrika!!

    liefs dian

  • 13 Februari 2008 - 18:35

    JanTje:

    Ha Hanneke,

    Geweldig joh, wat een leuke tijd daar! en over kaarten gesproken...wou je een valetijnskaart sturen, maar had niet op die postvertraging gerekend. ;)

    tga je goed!
    Jan

  • 16 Februari 2008 - 20:40

    Anna:

    Ha Hann...

    Wat een gezellig verhaal zeg... jullie beleven ook elke keer van alles!! Lukt 't met de themamappen? Best een klus of niet? Krijgen jullie het werk nog klaar voor de 22e als het hollandse bezoek komt? Op school hebben we nog één weekje te gaan en dan ff een weekje vakantie.. ook wel ff lekker hoor.. De kids zijn er ook wel weer an toe zo langzamerhand!

    Veel suc6 met alles en een goed weekend!

    Liefs, Anna

  • 17 Februari 2008 - 09:15

    Gerdien:

    Hoi Hanneke,
    Nou zeg wat maak je daar veel mee zeg!
    Leuk dat er bezoek uit nl komt kunnen jullie samen lekker genieten.
    Veel plezier hoor.

    Groeten van Gerdien

  • 19 Februari 2008 - 20:12

    Van T' Arme Land:

    Hoi Hanneke,
    Wij lezen en leven nog steeds met jou mee en merken dat Z.A. een prachtige natuur heeft.
    Zo te zien heb jij het toch nog wel naar je zin, al verlang wellicht naar live contact uit Nederland.
    Hou nog even .....vol.

    De hartelijke groeten,
    Tante Ria en Ome Anton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 187779

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: