Laatste bericht uit Zuid-Afrika :'-( - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Laatste bericht uit Zuid-Afrika :'-( - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Laatste bericht uit Zuid-Afrika :'-(

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Ha allemaal!

Even snel tussen alle druktes door nog een berichtje op m'n site...

'k Heb gisteren de koffer ingepakt, 'k ben er serieus de hele dag mee bezig geweest! Eerst moesten alle kaarten, foto's etc van de muur gehaald worden, dat nam al aardig wat tijd in beslag. We hebben die ochtend ook nog kaarten geschreven, foto erbij, voor de mensen hier de wat voor ons betekend hebben. Van 't sponsorgeld hebben we voor iedereen een fooitje er bij ingedaan. Die reacties daarop zijn zo gaaf, springen, huilen... Als er 200 Rand in de envelop zat (ongeveer 20 euro) dan ging men daarvan al helemaal uit hun dak...

De koffer is loeizwaar, ik durf 'em niet eens te wegen. Er zitten uiteraard allemaal souvenirs enzo in, 'k heb al stapels kleren hier gelaten, maar 't mocht niet baten.. 'k Ben te bang de koffer op de weegschaal te zetten, we zullen het vanavond wel zien. Maar daarbij heb 'k nog een ander probleem, 'k heb een gitaar die 'k als handbagage mee moet nemen, een gewone handtas, helemaal volgepropt, maar daarbij heb ik nog een mega grote plastic tas, met de laatste spulletjes en kadootjes die 'k vandaag nog gekregen heb...
Asjeblief, duim voor me dat ze niet moeilijk doen dat ik met 3 stuks handbagage aankom ipv 1!

Vanochtend was et zo emotioneel he! Anne-Christien was al wat langer wat geheimzinnig aan het doen, wat bleek nou, Radha, de directrice, heeft een ontbijt voor ons geregeld vanochtend op de creche. We moesten tegen 8 uur op de creche zijn. Een klaslokaal was helemaal omgetoverd in een feestzaal, met 2 lange tafels en op de kop twee ereplaatsen voor Mettie en ik. Aan de ingang waren twee buffetten, alle juffen waren druk in de weer om er iets gaafs van te maken. Toen 'k et zag kwamen de tranen al omhoog. Dat was 't begin...
Francois ging een praatje houden, om ons te bedanken dat we 8 maanden vrijwilligerswerk gedaan hebben voor de MES, Radha hield namens de creche nog een praatje, daarna was et onze beurt om een speech te houden. 'k Moest niet teveel oogcontact maken met de mensen, want 'k zou zo weer in tranen uitbarsten. De kado's werden intussen op de tafel geladen, zo overweldigend, zoveel liefde dat we gezien hebben. Het bleek dat t werk dat we gedaan hebben zo gewaardeerd heb, dat is zo ontroerend!
'k Heb een prachtige Zuid-Afrikaanse rok, absoluut niet mijn stijl, maar 'k was er gelijk verliefd op. Allemaal sieraden, mega grote oorbellen die 'k nooit ga dragen, foto, 'n t-shirt met een foto van 't team van de Dinaledi er op, en ga zo maar door...
Een juf zette nog een lied in, een Zuid-Afrikaans lied met allerlei verschillende talen, m'n hoofd zag inmiddels zo rood als een tomaat, want 'k kon m'n tranen echt niet meer inhouden...

Tegen de middag waren we weer terug hier. Nog de laatste dingetjes regelen, de enveloppen met fooitjes nog uitdelen, vervoer voor vanavond naar het vliegveld moet nog geregeld worden. Er wil namelijk een hele groep met ons mee, maar dat gaat uiteraard niet in de auto passen. Nu gaan we misschien met zo'n taxibus, maar tis de vraag of die beschikbaar is.

Gisteren hebben we trouwens onze meest aan t hart staande vrienden op een etentje in Eastgate getrakteerd. We waren met z'n 6-en, mega gezellig.

Afgelopen vrijdag hebben we dus t afscheidsfeestje gehad, 'k heb geen idee hoeveel er geweest zijn, men kwam een beetje in en uit lopen. Afgelopen donderdag hebben we een afscheidsetentje van Dirk en Clazien met hun dochter Marina + fam gehad. Zo gezellig!

Vanavond gaat het even moeilijk worden, 'k moet echt even hard door de zure appel heenbijten, maar 'k weet wat er in Nederland op me te wachten staat. M'n geliefde fam, m'n dierbare vrienden... Als ik daar aan denk, maakt et me iets gemakkelijker alles hier achter te laten.

'k Ga nu stoppen, 'k wil nog wat foto's op de site zetten, en 'k ben nog niet reisvaardig, duzzz...

Tot snel!

-x- Hann

• 07 Mei 2008 - 13:22

Peter En Heleen:

Goede reis Hanneke, en een behouden thuiskomst!

• 07 Mei 2008 - 14:14

Wilma:

Han, goede reis naar huis, het zonnetje schijnt je toe hoor...

Liefs
    Wilma

• 07 Mei 2008 - 17:23

Anna:

Ha Hann...

Sterkte met je afscheid nemen... Een hele goede reis gewenst! hou je taai meid en een hartelijk welkom in Opheusden!

Liefs, Anna

• 07 Mei 2008 - 18:55

Coralde:

Hoi hoi!
    Waarschijnlijk lees je dit als je in Nederland bent. Dus: WELKOM TERUG IN NEDERLAND!!!
    Moeilijk hoor dat afscheid.
    Een voordeel, je hoeft wat weer betreft niet om te schakelen. Vandaag lekker in de zee geweest, wel koud, maar de zon is geweldig warm voor ons koude Nederlanders!

Fijne tijd thuis!

Groetjes Coralde

• 07 Mei 2008 - 20:59

Evert En Marita:

hoi hannie... wij wensen je een hele fijne terugreis.. en hopen je snel te zien!!! liefs van ons

• 08 Mei 2008 - 09:37

Lautje:

Hey Han,

WELKOM THUIS, tof dat je weer trug bent! Je bent n kei! en wat fijn om te horen dat het afscheid zo mooi is geweest! echt heel tof! Ik ben trots op jullie!

hoop jullie snel weer te zien, maar eerst maarff lekker bijkomen in het zonnige nederland!

ist trouwens nog goed gegaan met je koffer en handbagage?

geniet van alle lieve mensen om je heen!

liefs Laura

• 08 Mei 2008 - 10:44

Jannie:

He Han,

Ze zult inmiddels wel onderweg zijn.
    Goede reis en WELKOM in Holland.
    Tot snel.

Groetjes,

Jannie

• 08 Mei 2008 - 22:42

Liesbeth:

Lieve Hanneke!
    Je bent weer thuis! WELKOM in NL!! Hoe is je reis verlopen en je dag vandaag? Geweldig om iedereen weer te zien.. Sterkte met omschakelen! Leuk die verrassingen en afscheidsverhalen, en foto's. Nu, herinneringen voor altijd :)
    Tot ziens,
    Liefs Lies

• 20 Mei 2008 - 13:56

Cilia:

Ha Hanneke!!

Hoe is t? Inmiddels alweer een week in NL... Was het een grote omschakeling? En is het moeilijk om weer in je dagelijkse Hollandse ritme te komen? Kan me voorstellen dat het afscheid erg pittig was! Maar tis natuurlijk ook geweldig om je familie weer te zien...
    Leuk om jouw belevenissen te lezen! 8 maanden is wel echt heel lang! Denk dat ik dat niet zou kunnen..
    Bedankt voor je Johannesburg tips! We zijn pas in Durban geweest en weten nu een beetje hoe we ons moeten gedragen in een criminele stad... ;-)
    Nou, geniet van je familie, vrienden en van Opheusden am Rhein natuurlijk!