Zee van tranen - Reisverslag uit Karfás, Griekenland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Zee van tranen - Reisverslag uit Karfás, Griekenland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Zee van tranen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

25 November 2018 | Griekenland, Karfás

Na maandenlange radiostilte voel ik me nu toch geroepen weer eens een blog te schrijven. Ik zie er echter een beetje tegenop om iets te posten. Waarom? Als ik het beeld al te schrijnend schets krijg ik allerhande bezorgde reacties. Of het wel goed met me gaat. Of waarom de toon van m’n blog zo gefrustreerd klinkt. Anderzijds ik wil ik niet mee in het beeld dat mensen of goedwillende NGO’s neerzetten: van een hoopje zielige mensen hier die te lijden hebben onder de draak genaamd Europa, die niet haar verantwoordelijk neemt daar waar ze het zou moeten doen. En meest van alles: in heel dit gebeuren gaat het niet om mij, het werk dat ik hier nu doe en hoe betekenisvol het al dan niet is. Dat ik toch in de pen klim is enkel om te melden wat u wellicht al weet: de crisis is niet voorbij.

De mensen die ik hier dien zijn veerkrachtig. Ze vinden moed om aan hun dag te beginnen. Hun tentje netjes te houden. De was te doen. Zichzelf te verzorgen. Na al het leed dat ze al doormaakt hebben.

Maar... Door hier al bijna twee jaar rond te wandelen zijn dingen ‘normaal’ voor me geworden. Het leven in het kamp. De duizenden mensen om je heen. Tentzeilen en pallets. De geur van het riool. Totdat het weer begon te regenen zo’n week geleden. En ik tijdens mijn avonddienst met m’n dikke, gevoerde winterjas door het kamp liep. Een minderjarige alleenreizende jongen kwam me om mijn jas vragen. Hij zelf had er geen. En ja, ook hier wordt het kouder. Ik zag hoe tenten met hun plastic tentstokjes te lijden hadden onder het gewicht van het water. Kennen jullie dat gevoel ook? Dat je je in een bepaalde situatie ongemakkelijk voelt onder alle weldaden die je ten deel gevallen zijn? Zo voel ik me. Ongemakkelijk. Omdat ik de mensen hier niet kan geven wat ze willen. Of het nu om m’n winterjas gaat, of om een snelle afhandeling van hun procedure, of om hun eigen plekje onder de zon waar ze hun bestaan op kunnen bouwen.
En ik ben er blij om dat ik dit nog kan voelen. Dit is namelijk nog een van de weinige dingen die ik hier kan doen: meevoelen en meehuilen met hen die op mijn pad komen.

Vandaag raakte het me zo diep dat ik moeite moest doen me te beheersen. Ik ben een weekend over op Chios. Vanochtend waren we in een Griekse kerk, waar een bijzondere mengelmoes was van Grieken en vluchtelingen. Aan het eind van de dienst kwam een kerkgangster, zichtbaar ontroerd, naar voren met een Arabische man. Of we voor hem konden bidden. Kort geleden zijn zijn vrouw en vier kinderen verdronken tijdens de overtocht naar Griekenland. Ik kon mijn ogen niet van deze man af houden. Het leed is te overweldigend om te bevatten. Terwijl de dienst afgesloten werd met een zegenlied (Ps 134) probeerde ik te begrijpen hoe deze man de kracht vond om door te gaan. Ik herinnerde me een uitspraak van een man in een documentaire: “Ik vertrouwde erop dat de zee me naar iets beters zou brengen. Maar de zee heeft me verraden”. De zee die, waar ik al schrijvend op uitkijk, zo prachtig is en het avondrood weerspiegelt, vrijheid biedt aan radeloze mensen, maar hen tegelijkertijd verraadt of in het ergste geval hen het leven ontneemt.

Nee, de crisis is nog niet voorbij. Nog geen enkele winter na de Turkije-deal hebben zoveel mensen in flinterdunne zomertentjes aan de winter hier moeten beginnen. Ik maak me zorgen over de situatie hier. Ik zou zoveel willen veranderen, waar ik geen invloed op kan uitoefenen. Maar wat ik wel kan doen is wat ik laatst tegen een vrijwilliger zei, die tijdens een dienst met me meeliep en me meegaf hoe geduldig ze me vond (terwijl dat nu echt niet een van m’n sterkste eigenschappen is): ik kan de mensen hier m’n tijd geven. Ooit eens bedacht hoe jij dat kan doen? Meld je aan en word vrijwilliger. Zeker nu we aan het eind van deze week tot zo’n 18 dec. een tekort aan vrijwilligers hebben. Bid. Bid voor die man die zijn gezin heeft verloren in de golven. Bid voor vrede en dat dit kamp snel niet meer nodig zal zijn. En geef. Zodat we de dingen kunnen kopen die een beetje verlichting kunnen bieden in de winter die voor de deur staat.

Ikzelf hoop over 2 weken weer naar huis te komen. Wellicht tot weerziens daar!

Groeten,
Hanneke

  • 25 November 2018 - 14:50

    Gert Jan Nienhuis:

    Ik voel met je mee! Onmacht, boosheid, verdriet... en noem maar op!
    Er is een God, die alles ziet, ook al klinkt dat op dit moment misschien wat goedkoop.

  • 25 November 2018 - 15:36

    Saskia:

    Lieve Hanneke,
    Tijdens het lezen van je blog gingen mijn gedachten als vanzelf terug naar ons 'samenreizen' terug naar NL. Een jaar geleden alweer... Je bent zo'n sterke vrouw, hoop en geloof straal je uit. De mensen in Moria hebben zoveel veerkracht, net als jij! Hoop en helpende handen en een warm hart vol geloof en liefde kunnen wij ze bieden. Helaas ben ik zelf niet in stevige gezondheid om nu terug te gaan maar mijn hart is er zeker. Dankjewel voor dat je er bent, ik denk nog regelmatig even aan je en bid voor jou en al die andere mensen die het zo nodig hebben. Dag lieve Hanneke, tot een volgende ontmoeting! Grote omhelzing van mij, Saskia

  • 25 November 2018 - 18:18

    J. H. Mauritz:

    Dag Hanneke,
    Hartelijk dank voor je verslag. We leven met je mee. We bidden voor de vluchtelingen.
    Weet je al hoe lang je in Nederland blijft. Ga je in het nieuwe jaar weer terug?
    In afwachting,
    J. H. Mauritz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1749
Totaal aantal bezoekers 187666

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: