Lelijk Johannesburg... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Lelijk Johannesburg... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Lelijk Johannesburg...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

20 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Ha,

Hoe gaat het daaro 10.000 km hier vandaan?
Hier alles OK. Vanavond heb ik een heerlijk giebeltelefoongesprek gehad met Liesbeth, Carolien en Alijda. 'k Heb ze een eervolle vermelding op m'n website beloofd, dus bij deze:-D

Ik zet nu maar alvast een berichtje op m'n website, volgende week heb ik daar dus écht geen tijd voor: visitors!

'k Zou bij het vorige bericht foto's zetten, zoals je wel gezien hebt is daar niets van gekomen. Maar aangezien ik nogal graag m'n beloften na kom, doe ik het bij dit bericht;-).

Even kort wat over afgelopen dagen vertellen.
De onderwijsmappen krijgen we niet klaar deze week, want de printer van het MES-kantoor is al een tijd uit de running. Er is nog wel een klein printertje, maar aangezien we meer dan 500 pagina's uit moeten printen, is dat niet echt een succes...
We hebben de laatste dagen verschillende slechte wijken van Johannesburg bezocht, samen met het hospice, de ambulancebus. Sloppenwijken in, vuilnisbelten op. 't Is echt onvoorstelbaar hoe mensen daar leven en moeten overleven. 'k Kan het amper beschrijven hoe het is daar. Huisjes gemaakt van waardeloos materiaal, zo'n 3 bij 3 meter, waar soms wel 12 mensen in wonen. De mensen dromden naar de ambulancebus om medicijnen te krijgen. Ik ben met een zuster de sloppenwijk gegaan om mondeling door te geven dat de ambulance er (na een lange tijd) weer was. Vandaar dat ik ook de hutjes van binnen gezien heb. Soms hoorde ik eens 'mulungu' (is Zulu voor een 'blanke'), maar ik was niet eens in staat een normaal woord uit te brengen.

Dan de vuilnisbelt. Voorheen hadden een aantal mensen hun onderdak gevonden in een betonnen constructie, met matrassen hadden ze hun eigen plekje gecreeërd. Nu heeft de politie hen om een of andere onbekende reden uitgerookt. Kleren, matrassen, dekens weg, verbrand. Nu liggen ze dus buiten. We hebben hen een zak vol kleren gebracht. Uiteraard krijg je nog een huwelijksaanzoek naar je hoofd geslingerd. De man beloofde me duizenden randen, een goede toekomst. Jaja, op de vuilnisbelt zeker:-o.

Donderdagavond ben ik 's avonds vanuit het MES-hoofdkantoor op outreach gegaan. Grote pannen soep, brood, soort kleine taartjes en water gingen het bakkie in. Met een andere groep vrijwilligers uit een bepaalde kerk zijn we op pad gegaan. Verschillende plekken hebben we bezocht, om de straatmensen eten te geven. Opeens heb je een hoek waar allemaal mensen naast elkaar op de straat liggen. Het enige wat ze hebben is een kartonnetje waar ze op liggen, een dekentje. Sommigen hadden niet eens fatsoenlijke kleren aan hun lijf. Als iedereen van brood en soep voorzien was, sprongen we de auto in, om naar een volgende plek te gaan. Honderden mensen hebben we op straat zien liggen. Wat een ellendige bedoeling. Je kunt je amper een voorstelling maken van hoe het leven op straat is. 't Is geweldig gaaf om wat voor hen te kunnen betekenen, ze van voedsel te kunnen voorzien. Morgenavond gaan we weer...

Nou, ik laat het even hierbij. Tis iets langer geworden dan gepland, maar goed.
Ik hoor wel weer van jullie!

Knuffel,
Hanneke

P.S. De foto's horen veelal nog bij het vorige bericht: Drakensberg etc. Heb ik in ieder geval een beetje balans aangebracht: foto's van de mooie kanten van Zuid-Afrika:-D!

  • 21 Februari 2008 - 05:59

    Carolien:

    He, ik ben de eerste, yes!! Haha
    Dus je bent meegeweest de sloppenwijken in? Echt indukwekkend he?! Vond je het niet eng? Alijda en ik hadden niet zo'n grote mond meer!
    Waarom zijn ze een tijdje niet geweest? Ze gingen toch altijd 2x in de week?
    Wat zielig dat die mensen daar weg zijn "gejaagd"! Maar ben je er weleens geweest? Wat een vreselijke bende daar!
    Meid doe rustig aan en geniet van de "Hollanders!
    Liefs Caro

  • 21 Februari 2008 - 19:35

    Liesbeth:

    Sawubona Hann!!

    En, ik ben de 2e, haha!! ;)
    't Was zeker gezellig gisteren om je ff te spreken, en weer samen te lachen. Wat leuk dat je nu ook mee op Outreach bent geweest, kan je meevoelen wat wij altijd deden. Zeker indrukwekkend! Maar wat erg voor die straatmensen dat ze nu helemaal niets meer hebben om op te liggen dan een koude betonnen vloer... Fijn dat jullie nu wel mee mogen om brood en soep uit te delen, dan kan je echt praktisch wat voor die vele mensen doen! Supergaaf!
    Veel plezier met Gonnelies, en de familie van Ee :), geniet het!

    Salakahle!
    Hug, en een hartelijke groet van Peter en Liesbeth

  • 21 Februari 2008 - 20:15

    Gonn:

    Hoi Hann!
    Nog 1 nachtje slapen.... en dan...:-) Ik heb zooooon zin! Tot morgen..... ;-)!
    xGonn

  • 21 Februari 2008 - 22:13

    Anna:

    Ha Hann...

    Super gaaf, al die foto's en je verhalen.. geweldig zeg, dat je zo nog een ministeentje kan bijdragen voor de allerarmsten... maar wat zielig voor die mensen die geen huis meer hebben, ook al was het dan maar op de vuilnisbelt... Heel veel plezier met het Hollandse bezoek wat morgen komt... geniet ervan, meid!

    Doei, doei!!

    Liefs, Anna

  • 23 Februari 2008 - 11:44

    Randwijks Tante:

    ha hanneke,
    En zijn de hollanders al aangekomen.
    Echt leuk voor je he???
    Geniet ervan en doe gonnelies de groeten van ons.
    En nog even volhouden daaro t is zo mei.
    Hele fijne dagen met zn allen maak er wat moois van en suc6 met je goede werk .
    groeten de mauritzen doeiiiiii.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 187783

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: