Aftellen geblazen! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Aftellen geblazen! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Aftellen geblazen!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

27 April 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Nog 1 week en 3 dagen…

Vinden jullie de tijd ook al zo snel gaan? Over 2 weekjes ben ik bij leven en welzijn weer braaf in Opheusden. De laatste veertjes wegen het lichtst, ‘k geniet nog volop van elke dag hier. Toch heb ik ook steeds meer zin om naar Nederland te gaan. M’n tijd hier zit er gewoon op, het moet een keer stoppen…

Even een paar hoogtepunten van de afgelopen dagen:

Krugerpark
Vorige week zijn we van dinsdag – donderdag naar het Paul Kruger National Park gegaan. Auto gehuurd, rijden maar. ’t Was best wel een lang tripje, van Nederland naar Parijs zo ongeveer. Maar we hadden het er voor over, ‘t was geweldig gaaf!
We zijn dinsdag nog niet het park ingegaan, maar naar de Blyde River Canyon gereden, ligt in de buurt van het park. Op de foto’s kun je het zien, een canyon is een bepaald soort uitgesleten rots, waar water langs klettert, een bijzonder natuurverschijnsel. Daarna zijn we doorgereden naar Phalaborwa, we hebben daar een Backpacker (hostel) opgezocht, waar je kunt overnachten voor zo’n €8. Bij deze stad was ook een van de ingangen naar het Krugerpark. ‘k Moet er wel even bijvertellen, het Krugerpark is qua oppervlakte zo groot als Nederland! Een megagroot natuurreservaat dus.
Woensdagochtend zijn we om 06:00 het park ingereden. Vroeg het bed uit dus! Donderdagochtend bijvoorbeeld ging de wekker om 04:45… Pfoe, je moet er wel wat voor over hebben, wil je iets interessants zien.
En interessante dingen hebben we gezien! Hou je vast, hier komt et:
Langs de weg stond een joekelsgrote olifant. We stonden er met de auto maar een paar meter vandaan. ‘Ooooh’, ‘aaaaah’, fluisterden we, helemaal onder de indruk. Mettie reed, ze had de auto al startklaar staan. Maar goed ook, want opeens bedacht de olifant geirriteerd dat dat witte irritante autootje maar ‘ns op moest hoepelen. Met onverwachtse bewegingen kwam ie op ons af gestampt. Waarschijnlijk was de olifant nooit dichtbij onze auto gekomen, hij zou allang afgeschrikt zijn door het gegil wat uit onze auto kwam… Met een noodgang scheurden we langs een groep andere olifanten, waar we opeens geen oog meer voor hadden. Dit allemaal klinkt erg gevaarlijk, maar ga er maar van uit dat dit verhaal iets sterker gemaakt is dan et in werkelijkheid was;-)… We hebben er wel dikke lol om gehad. We hadden er wel van geleerd, want in t vervolg zorgden we er voor dat de olifanten achter onze auto overstaken in plaats van voor de auto langs. In de verte zagen we weer een olifant naderen, die zou de weg oversteken. Op een veilige afstand stonden we te wachten. Daar kwam de olifant. Hij was al aan ’t oversteken toen ie dat witte ding op de weg zag staan. Hij besloot z’n route te veranderen en eens achter ons aan te gaan stappen. Z’n oren begonnen gevaarlijk te flapperen, uiteraard hield die olifant ons nooit bij, want met elke stap dat ie dichterbij kwam gingen we harder rijden:-D…
We hebben al de dieren gezien, die elke gemiddelde toerist ziet: allerlei hert-achtigen, impala’s, steenbokken, kudu’s etc. Zebra’s, giraffen, gnoe’s, buffels, neushoorns, nijlpaarden, allerlei soorten vogels en ga zo maar door. We hebben ook dingen gezien wat de gemiddelde toerist waarschijnlijk niet ziet;-): krokodillen, die lagen te genieten van ’t zonnetje, of die net met die akelige schubben boven het water kwamen zetten, joekels van visarenden, die van hoog op ’t water aan ’t turen waren, ’n groep van bijna 30 olifanten dat een weg zocht naar een droge rivierbedding. In een kommetje in een rots, waar wat groenig water ingelopen was, zat moeder hyena, met om haar heen 4 jonkies, die heerlijk met elkaar aan ’t ravotten waren. Soms liepen ze om de auto heen. Even auto starten en ze doken terug naar mammie.
Een gids in een jeep zei dat we ‘em even moesten volgen. Bedankt voor de tip. Op een open plek in de savanne was wel iets bijzonders aan de hand: een groep leeuwen hadden een prooi gevangen, ‘k kon net niet zien wat voor ’n beest. Zo’n 60 aasgieren waren begerig toe aan ’t kijken of er voor hen ook wat bij zat. Een leeuw maakte er een spelletje van: hij liep van z’n prooi vandaan, over een soort dijkje heen. Hij bleef dan even een paar seconden weg, net lang genoeg, zodat de aasgieren hun kans waar zagen en op ’t vlees hipten. Op dat moment kwam de leeuw met een noodvaart over ’t dijkje zetten, om de vogels alle kanten op te jagen. Dit herhaalde ie een heel aantal keer. Zo gaaf om zoiets in real life te zien. ’t Is in zo’n park zo spannend wat aan te treffen. Soms rijd je minuten lang langs de droge savanne zonder iets bijzonders te zien.
Genieten van ’t uitzicht, totdat je opeens niet meer verder kunt rijden, omdat er een groep logge neushoorns voor je neus op de weg liggen. Gelukkig stond er een jeep voor ons, zo’n gids weet wel wat ie van die beesten kan verwachten. Je wilt namelijk geen dreun van zo’n monster. We konden er in geen mogelijkheid voorbij. Wachten dus maar. Terwijl het al begon te schemeren, en je moet voor 18:00 het park uit, als je niet in het park overnacht. De jeep imponeerde de neushoorns, door steeds dichter naar ze toe te rijden. Achteruit lopend gingen ze op een gegeven moment naar de berm, met de hoorns op de auto gericht. Eindelijk konden we er langs… Anne-Christien en Mettie helemaal opgelucht, die waren toch wel bang geweest.
‘k Kan nog veel meer vertellen over ’t Krugerpark, maar dat zal ik je weer besparen. Als je in Zuid-Afrika komt, moet je het Krugerpark in ieder geval niet overslaan!

Creche:
’t Werk op de creche hebben we wel afgerond, ‘k ga er nog wel heen, maar tis nu meer een kwestie van ‘tijd volmaken’. Er is ook gewoon niet genoeg werk voor 3 vrijwilligers. ‘k Ben ook druk bezig met geld uitgeven. Sponsorgeld dan. ‘k Had heel wat sponsorgeld van gulle mensen uit Nederland. Dit heb ik er onder andere voor gekocht:
- Computer voor de teachers, onmisbaar, veel typwerk etc. doen wij nu, omdat ze thuis ook geen computer hebben en maandverslagen van de juffen bijvoorbeeld moeten uitgetypt bij de directrice ingeleverd worden.
- Laptop voor de directrice. Ze managet twee creches, en ze is vooral op de andere creche aanwezig, omdat daar haar computer staat. Nu kan die computer gebruikt worden voor de juffen van de andere creche, de directrice kan nu haar werk op de laptop doen, en ’t ding meenemen naar de andere creche, zodat ze niet altijd gebonden zit aan die ene creche.
- Digitale fotocamera
- Kleuterbijbels, voor elke klas, ’t bijbels onderwijs is niet optimaal, het Engels van de kids ook niet, de kleuterbijbel is een bijbel met veel illustraties en met makkelijke, korte zinnetjes in Engels.
- Andere educatieve boeken voor kids, praktische boeken, zoals een boek met allemaal veters er in, om kinderen veters strikken te leren.
‘k Heb nog heel wat geld over, ‘k ga nog wel ijzeren lepels bijvoorbeeld kopen, de kinderen eten nu van plastic lepels, die dingen worden helemaal niet goed schoonmaakt, wat resulteert in soort krentenbaard, wat een periode lang een heleboel kinderen gehad hebben. De lepels breken ook, kortom: waardeloos. De rest stort ‘k misschien op de rekening van de creche, dan moeten ze zelf maar zien wat ze met het geld doen.

Afscheid:
De meesten hier weten wel dat we al bijna vertrokken zijn. We hebben een zaterdag doorgebracht bij de dominee thuis, we hadden een braai met de familie, maandag hebben we een braai van Francois, de ‘baas’ van de MES, vrijdag gaan we een afscheidsfeest geven. Woensdag de 7e, de dag wanneer we vertrekken, moeten we op de creche zijn, krijgen we wrs een soort afscheidsfeest van ’t personeel van de creche.
’t Is wel duidelijk, we gaan niet onopgemerkt weg;-) We laten wel duidelijk een stempel achter hier. Maar goed ook, na 8 maanden jezelf ingespand te hebben voor de ander. Voor die dankbaarheid, die mensen zo af en toe laten zien, daarvoor doe je et…

Dit is nog niet m’n laatste bericht, ‘k schrijf er nog een net voordat ik ga...

Groetjes,
Hanneke

• 27 April 2008 - 16:49

Margje:

Geweldig, Hanneke! Ik begrijp je dubbele gevoel ...! Het afscheid wordt minder moeilijk als je je gewoon voorneemt snel / een keer terug te komen ;)! Geniet van het afscheidnemen en sterkte ermee! Partir, c'est mourir un peu :(. God bless you!

• 28 April 2008 - 06:22

Peet:

YES!!!!! Hannekie komt bijna weer thuis!!!!!!!!!

• 28 April 2008 - 09:36

Liesbeth:

Hi Hann!!
    Jaja, t afscheid komt nu steeds dichterbij!! Afscheid kan soms moeilijk zijn, maar vergeet niet dat God met je meegaat! Jullie hebben leuke dingen gedaan afgelopen weken, prachtige foto's hoor, en geniet de komende 10 dagen nog maar ff van die afrikanen :)!!
    Liefs en een knuffel voor everybody,
    Liesbeth

• 28 April 2008 - 16:22

Anna:

Ha Hann....

Wat een geweldig verhaal weer zeg.. wat een belevenissen ook.. jah.. 't afscheid komt steeds dichterbij.. en wij hier maar koninginnedag vieren e.d...allemaal dingen waar jullie totaal niet mee bezig zijn... suc6 met alle afrondende taken en met afscheid nemen! Hou je taai!

Liefs, Anna

• 28 April 2008 - 20:10

JV Sebna Opheusden:

Wij rekenen op jouw mondelinge reisverslag in komend seizoen!!

Groeten,

Namens alle JV-leden en
    alle voorzitters.

• 29 April 2008 - 15:54

Jantine:

Ha Hanneke...
    Inmiddels ben je alweer een paar dagen dichter bij het afscheid! Succes! Wij zijn ons hard aan het voorbereiden op Koninginnedag! Overal oranje... etc. Morgen lekker spelletjes met de kinderen en dan vakantie!! Lekker 1.5 week relaxen en tegen de tijd dat de vakantie om is zijn jullie ook weer in NL!
    Geniet er van en alvast een goede reis terug! kWeet niet of ik je laatste blogje zie want kga zelf een weekje op vakantie!! Vandaar!
    Groetjes Jantine

• 30 April 2008 - 18:37

Hendrik Jan & Rianne:

hallo

echt fijn dat je bijna na huis toe komt!!
    geniet van de laatste daagjes..

ps: hj heeft je op dit moment aan de telefoon..

• 06 Mei 2008 - 16:54

Trudy En Wimke:

Ha Hanneke,
    Gaaf zeg dat Krugerpark. Vast heel mooi en indrukwekkend om al die beesten in het echt te zien.
    Maar inmiddels is het dan bijna zover he, afscheid nemen en dan de thuisreis. . . Hier is het heerlijk weer, als dat nog even blijft voortduren treffen jullie het wel bij thuiskomst.
    Sterkte hoor met afscheid nemen en alles!
    Liefs, Trudy en Wimke

• 19 Februari 2011 - 16:34

Rakker:

Blij dat je weer terug komt. ken je weer kleuren uitzoeken voor me. Je kent toch nog wel hollands hoop ik. anders kunnen we genees met elkaar een gewoon gesprek leiden. En je weet geen : surinaamse meebrengen hoor.
    Pas erop !!!!!

groetjes van rakker