Weken in vogelvlucht... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Weken in vogelvlucht... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Weken in vogelvlucht...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

20 December 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Ha everybody,

Het is wel weer even geleden dat ik een bericht op de site heb gezet, maar waarschijnlijk ben je daar nu wel aan gewend.

Ik heb gehoord dat het in Nederland ijskoud is, en eigenlijk ben ik daar best jaloers op. Wat lijkt het me heerlijk m’n schaatsen onder te binden en de vrijheid, de frisse buitenlucht weer te ervaren! Hier is het dus zomer, maar het weer is een beetje extreem. Het is normaal dat er veel regen valt in de zomer hier, maar rond deze tijd hoort het bloed- bloedheet te zijn. Dat is het (gelukkig) niet, het is gewoon aangenaam warm. Ik heb gehoord dat er een aantal zijn die wat dat betreft wel met mij willen ruilen, geef even een seintje, misschien kunnen we een leuke deal maken:-).

De laatste weken is wel het een en ander gebeurd, ik beschrijf alleen de hoogte-, of dieptepunten, noemenswaardigheden op. Over dieptepunten, er zijn mensen die denken dat het leven hier alleen maar ‘lang leve de lol’ is, dat is niet helemaal waar, ook al heb ik het nog steeds erg naar m’n zin hier.

November:
- De graduation op de creche. Dit is een hele happening, waarbij de oudste kinderen van 6 jaar, de creche verlaten en naar de ‘echte’ school gaan. Ze stappen eigenlijk van de kleuterschool over naar ‘groep 3’. Hier kennen ze geen ‘groepen’, maar ‘grades’. Je zit in grade 1, 2 enz. De graduation/concert werd gehouden op een zaterdag, wij waren er uiteraard ook bij. De kinderen hadden veel dansjes, toneelstukjes ingestudeerd, uiteindelijk kregen ze allemaal speciale kleren aan en zo’n speciaal hoedje op, wat je normaal krijgt als je afstudeert op een universiteit. Onze taak was om geld te innen bij de ingang van de ouders. Lekker werkje was dat, want veel ouders probeerden het te ontwijken, en ik had geen zin om achter dat geld aan te vangen.

December:
- De kinderen op de creche hebben vorige week vrijdag vakantie gekregen. Ze hebben bij elkaar 3 weken vrij, dan begint het nieuwe schooljaar weer. Rhada heeft met juf Mary gesproken over volgend jaar, het is de bedoeling dat Mary, Mettie en ik trainingen gaan geven aan de ‘juffen’ die dus geen gekwalificeerde juffen zijn. Dat worden dan soort cursussen voor de zaterdagmorgen. Met elkaar gaan we bedenken in welke onderwerpen we de teachers willen onderwijzen. De keus is aan de juffen of ze mee willen doen aan de training. Ik vind dit echt wel een uitdaging, ik hoop zeker dat dit plan doorgezet wordt! Dan komt onze kennis, die we opgedaan hebben op de PABO ook nog van pas.
Verder wordt het volgend jaar druk op de creche, omdat er waarschijnlijk zo’n 150 kinderen komen (nu waren er zo’n 60 kinderen, wat al veel is voor een pas opgestarte creche/pre-school). Ik denk dat we dan ook veel meedraaien in de klassen, terwijl we tot nu toe veelal leerkrachtondersteunend bezig zijn geweest.

- Wat ik echt een megamooie avond vond, was de Christmas Carol door Hillbrow heen, op 6 december. Er is een vrachtwagen, met daarop een geluidsinstallatie, waaruit kerstliederen en andere christelijke liederen geschald worden. Eigenlijk is het een grote optocht, compleet met kaarsen en al, met veel werknemers van de MES, om het Evangelie aan de mensen in Hillbrow te verkondigen. Ik kreeg nog evangelisatiefolders in m’n hand gedrukt, die uitgedeeld moest worden aan de mensen van de straat. Er hebben gemiddeld zo’n 400 a 500 mensen meegelopen, vaak kwamen er ook straatmensen bij die maar voor even meeliepen. ‘k Werd wel gewaarschuwd goed op m’n spullen te letten, want voor hetzelfde geld is m’n mobiel bijv. gejat. Tussendoor stond de vrachtwagen nog wel eens stil, en dan werd er een kort preekje gehouden. ‘k Zag flats in de verte, die leeg, uitgestorven leken. Maar toen we er voorbij kwamen, zagen we overal, overal mensen. Duizenden mensen hebben van deze optocht genoten. We hebben gezwaaid, gezongen... Aan het eind van de optocht was er bij de MES een maaltijd buiten, waarvan ook straatmensen mochten eten.
Misschien denk je wel, waarom zo vroeg in december, aangezien kerst pas zo laat in december is. Dat is namelijk omdat wanneer je het rond kerst doet, het te gevaarlijk is. De MES heeft het een keer gedaan, maar dat was toen snel afgelast, omdat ze bekogeld werden met bierflesjes en vanalles en nog wat. Rond de feestdagen is een groot deel van de mensen hier dronken, en zoals we allemaal weten doen dronken mensen rare dingen. Helaas zie, hoor ik hier te vaak de ellende van teveel drankgebruik...

- Nu een dieptepunt. Een zwarte bladzijde uit m’n geschiedenis hier. Liesbeth is vertrokken naar Nederland, haar periode van 3,5 maanden zit er op. ’s Avonds hebben we haar naar het vliegveld gebracht. Een aantal zwarte vrienden zijn met ons meegegaan. Het is die avond niet echt droog gebleven... Juist hier heb je elkaar erg nodig, en ’t voelt echt raar nu ze weg is. Verder gaat het nu wel weer prima hoor, we hebben elkaar nog en het leven gaat nu eenmaal verder.

Deze week hebben we dus eigenlijk vakantie, maar aangezien op het carecentre overdag al helemaal niet veel te beleven is, hebben we gewerkt op het MES hoofdkantoor. Er is een of andere collecte geweest en al dat geld moest geteld worden. In Nederland gaat dat fijn met behulp van een geldtelmachine, hier moesten we het gewoon zelf doen. Best een megaklus, een vieze-handenklusje, maar je maakt je in ieder geval nuttig voor de community. En dat is dus deels waarom we hier zijn!

Onze plannen voor Kerst, oud&nieuw:
Aangezien al onze vrienden, kennissen etc, zelfs de patienten zoveel mogelijk uit het carecentre wegtrekken, wordt het deze vakantie aardig saai voor ons. De chauffeur die ons elke dag naar de creche brengt heeft ons uitgenodigd om de Kerst te vieren op het platteland, heel primitief, zonder enige luxe, zo’n 2 uur rijden hiervandaan. Koken boven een vuurtje, er schijnt zelfs een soort van opperhoofd te zijn, waaraan we voorgesteld worden. Mensen daar zien bijna nooit witten, we zijn ervoor gewaarschuwd dat mensen voor ons weg kunnen rennen... ’k Wil heel graag zien hoe een groot deel van Z-A leeft, buiten de stad. Dit is de ideale kans daarvoor. We hebben er met de big boss over gehad, over de veiligheid enzo, maar ’t schijnt daar stukken safer te zijn dan hier in de stad. De 27e zijn we weer terug hier in Jo’burg.

Onze plannen voor nieuwjaar zijn nog niet bekend. Om heimwee te voorkomen willen we echt wel wat doen op zulke dagen, want anders gaan we alleen maar aan thuis denken, als iedereen het gezellig met elkaar heeft. Maar goed, wij gaan het ook gezellig maken met elkaar;-)!

Ik wil jullie allemaal ook via deze weg een gezegende Kerst toewensen en een gezond, voorspoedig 2008!

Liefs,
Hannie

P.S. Foto's komen waarschijnlijk nog, anders bij 't volgende bericht!

• 20 December 2007 - 18:03

Floor En Corne:

hey hanneke,

fijne feestdagen he daar in verweggiestan!en een gelukkig 2008!!

groetjes corne en florentine

• 20 December 2007 - 19:23

Dianne:

DE BESTE WENSEN VOOR 2008!!!

liefs diann

• 20 December 2007 - 19:42

Anna:

Ha Hanneke,

Heerlijk dat jij al van de kerstvakantie geniet.. wij gaan er morgenmiddag van genieten hoor.. morgen het laatste schooldagje van dit jaar... dus kerstfeest op school. Met de groepen 3-5 gaan we in de gymzaal. 's middags is het kerstfeest vieren in de eigen klassen met chocolademelk en koek! Gek idee hoor dat jullie het zo warm hebben.. Hier heeft iedereen het over vorst en je bent dubbel zo lang bezig om iedereen weg te krijgen... allemaal handschoenen aantrekken en sjaals omknopen.. haha.. gister kon er al voorzichtig geschaatst worden en vandaag hebben ze dat maar voortgezet!

Hou je taai en liefs, Anna

• 21 December 2007 - 08:14

Joke Den Herder:

hallo Hanneke, geweldig om al je verhalen te lezen. Ik wens je gezegende kerstdagen, ook al vier je ze w.s heel anders dit jaar.En Gods Zegen voor 2008.
    sterkte als je je fam. mist, maak er wat van met elkaar. Pas goed op jezelf en elkaar.Hartelijke groeten Joke

• 21 December 2007 - 09:25

Randwijkse Tante:

he meissie wij uit randwijk wensen je een Geseene kersmis en een goeie 2008 toe
    Is dat een beetje afrikaans zo???
    Wij denken aan jullie probeer er wat van te maken he????
    liefs uit een beetje wit randwijk.

• 21 December 2007 - 22:31

Heidi:

Hallo!
    Heb eerst jou maar eens opgezocht. Leuk om te lezen wat je allemaal doet daar. Ik heb je moeder ook al even gesproken tijdens het personeelsuitje.Wel weinig vrijheid lijkt me! Hé bij deze wens ik je goede kerstdagen en een gezond,leerzaam en boeiend nieuwjaar! Groetjes Heidi

• 23 December 2007 - 19:12

A...nneke:

Ha H...anneke,
    Vanuit Zeist heel goede kerstdagen en een super 2008 toegewenst! Ben benieuwd hoe zo'n primitieve kerst bevalt.... Lijkt me wel wat hebben. Als je ziet wat mensen hier het huis in slepen met zulke dagen zou je denken dat het oorlog wordt of zo... Ik denk dat jij dan dichter bij de echte kerstgedachte komt dan wij met z'n allen hier! Doei, groetjes van A...nneke.

• 24 December 2007 - 09:05

Joanne Frentz:

gezegende kerstdagen
    en een
    voorspoedig 2008

• 24 December 2007 - 09:41

Joanne:

12 uur zou ik je kunnen wensen met mijn handje.
    op 31 december en 1 januari
    gezegende kerstdagen
    en een
    voorspoedig 2008
    ik von jou foto's zo mooi
    groetjes joanne en fam

• 24 December 2007 - 10:44

Familie Frentz:

hoi Hanneke
    wat zal het voor jou bijzonder worden
    deze dagen.
    we wensen je goede kerstdagen toe
    en een voorspoedig 2008.

Hartelijke groeten:van ons allen

• 24 December 2007 - 10:47

Tjico:

hey han een knallend nieuwjaar he haha hoe gaat het?
    knallen ze daar ook?
    groetjes :je neefje henrico frentz

• 24 December 2007 - 11:46

Tante Bettina:

Ha Hanneke, onze kaart is waarschijnlijk ook niet aangekomen, terwijl de vorige wel aankwamen,zonder Joburg erop. Maar ik wilde nu via de mail jullie gezegende kerstdagen en een gezond en een goed 2008 toewensen, ook van Ome Cornelis en Anton(ziek) en Ieteke(ziek) en Otto.Afgelopen zaterdag hebben ze in ieder geval een keer kunnen schaatsen,maar nu is het weer somber en mistig. Verder is hier alles rustig en we hopen dat jullie een andere kerst maar ook zeker een onvergetelijke kerst zullen hebben, maar Het Kerstkind blijft overal dezelfde, hier en in Afrika. Veel liefs Tante Bettina en de rest.

• 24 December 2007 - 16:36

Fam : Teunissen:

fijne kerstdagen .
    en een gelukkelijke nieuwjaar toe gewenst
    en bedankt voor je kaart , ik had de kaart gehad op 21 dec gr van ons

• 24 December 2007 - 17:15

Liesbeth:

Ha Hann!!!!
    En hoe ist?!! Vermaak je je in the rural place? Lekker behelpen zei je al, nou k ben benieuwd naar de details!!
    k Mis je hoor.. bij het lezen van je brief rolden bij mij de tranen weer over mn wangen.. Je bent een geweldige vriendin! Hou het gezellig daar met elkaar, ik vond het een bijzondere tijd met jullie! Blijven contacten..
    k Wens jullie goede, gezegende en gezellige kerstdagen bij Ernest en familie!! En natuurlijk een voorspoedig 2008. Ga met God!
    Liefs en een hug (and a kiss- á la Pascal..;))
    -x- Lies

• 24 December 2007 - 18:00

Lieve HANNEKE:

WIJ WENSEN JE GEZEGENDE KERST EN EEN GEZOND EN VOORSPOEDIG 2008 GROETJES VAN FAM VAN NOORT

• 25 December 2007 - 14:47

Dick & Gea:

Hanneke, wij zijn juist jaloers op jou heerlijke warme weer en wij maar rillen van de kou. Het lijkt ons ook wel leuk om een keer in de rimboe te gaan kijken, zoals jullie van plan zijn bij de chauffeur. Maar helaas wij hebben de kans voorbij latengaan toen wij op jou leeftijd waren. Wij genieten nu van andere dingen, donderdag as gaan wij naar winterberg skieën, hopelijk licht er een beetje sneeuw. Een goede jaarwisseling toegewenst en een gezond 2008

• 31 December 2007 - 17:00

Ina Baars:

Hoi Hanneke,
    Een goede jaarwisseling toegewenst.
    Het zal zo nu en dan wel even slikken zijn met deze dagen.
    Hanneke,wij wensen je al het nodige toe voor het jaar 2008,bovenal Gods onmisbare zegen.

Hartelijke groeten,
    Gert ,Ina, GertJan en Annefien Baars.

• 02 Januari 2008 - 20:09

Liesbeth:

Ha Hann!!
    Als je dit leest doet internet het weer ;) Bedankt voor je sms, toen ik belde met Mett zat jij ook net aan de telefoon. Maar k spreek je nog wel keer hoor! Wanneer heb je een avond vrij?! ;)Eerst ben ik benieuwd naar jullie mail!!
    k Heb nu 5 nachtdiensten..haha
    Groetjes Lies

• 10 Januari 2008 - 16:40

Opa, Oma, Gerda:

Hallo Hanneke,

Ik ben Hannah en oma en tante gerda zijn hier aan het oppassen, oma vroeg of dat ik voor jou een berichtje wil de typen, de woorden zijn van oma afkomstig..
    Weetje al dat tante Ans een babytje heeft? het is zaterdag 5 januari. Het is een gezond meisje en heet Willeke, vernoemt naar tante Wilma.
    Oma is de dagen al aan het aftellen dat je weer terug komt, ze zegt: je bent al over de helft!
    We waren op nieuwjaarsdag met de familie met 120 man in de duikenburg.
    Laat je nog even weten hoe dat je kerst is geweest? en je nieuwe jaar ? heb je de brief van oma al gekregen?

Groetjes van de Familie Mauritz