'n Regenachtig bericht(je) uit Z-A... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu 'n Regenachtig bericht(je) uit Z-A... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

'n Regenachtig bericht(je) uit Z-A...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

24 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Dumella, wenna!

Hier een bericht uit het natte, gure Jo’burg… ‘t Zomerweer is op dit moment extreem: erg veel regen. Zeg maar rustig, te veel. Pas toen we door Hillbrow reden lag er een boom dwars over de straat, die heeft die natte ellende dus ook niet meer kunnen verdragen.
‘t Straatleven blijft hier trouwens sowieso bizar, fascinerend. Je raakt zelfs na 4 maanden niet uitgekeken hier. Water (wordt hopelijk niet als drinkwater gebruikt) wat met emmertjes uit ‘t riool geput wordt, gammele bakkies (=auto’s ;-) ) die midden op de straat besluiten het niet meer te doen; behulpzame mensen die proberen zo’n ding weer op gang te krijgen, en waar je ook kijkt, ‘t ziet er altijd (letterlijk) zwart van de mensen…

De laatste tijd ziet het hier wel erg vaak zwart. Deze week hebben we namelijk heel wat uurtjes zonder stroom gezeten. De stroomvoorziening in Johannesburg is wel zodanig, dat men besloten heeft om bepaalde gebieden in de stad voor een bepaalde tijd zonder stroom te laten zitten. Gewoon omdat de energie niet toereikend genoeg is. Wat een ‘heerlijk’ Afrikaanse oplossing. Resultaat: dinsdag hebben we vanaf 16:00-22:30 zonder gezeten, gisteren van 10:30 – 01:30 en ‘s middags ook weer, vandaag van 18:45 tot 20:30. Misschien denk je wel, waarom al deze details. Ach ja, weet ik zelf eigenlijk ook niet. ‘k Kan je wel vertellen dat het super irritant is een hele avond te vullen zonder ook maar een kop hete choc te kunnen maken! ‘t Carecentre is op zo’n moment echt veranderd in een spookhol, met duistere gangetjes, waarin je per ongeluk duistere figuren tegen het lijf loopt:-P

Maar laat ik eens ophouden met die spannende verhaaltjes. Er is genoeg te vertellen over de crèche… ‘t Is wel een beetje een PABO-verhaaltje, maar goed, er zijn vast wel mensen die hierin geinteresseerd zijn!
Jullie weten wel dat de crèche nog maar net opgestart is. ‘t Onderwijs is dan ook niet ‘je-van-het’. Wij hebben een enorme uitdaging aangenomen: ‘t onderwijs op de crèche ook maar enigszins te verbeteren! Vanaf nu gaan we werken met thema's, zo besloot de directrice Radha. Een prachtig idee. Maar de juffen kijken het met argusogen aan, ze weten namelijk absoluut niet hoe ze dit aan moeten pakken (maar een juf is gekwalificeerd…). We hebben besloten om voor elke klas een onderwijsmap te maken, waarin we per thema werkbladen maken (internet biedt ons ook veel steun, geeft veel lesmateriaal). Eerst hebben we al de thema’s omgegooid, omdat ten eerste de thema’s zelf absoluut niet logisch zijn en ten tweede de opbouw in de thema’s niet klopte. De thema’s beginnen nu dicht bij het kind: ‘my body’, ‘my family, home’ etc. tot transport, communicatie, natuur, medemens etc. De mappen voor de 5- en 6-jarigen zijn nu per thema ook opgesplitst in rekenvaardigheden, taalvaardigheden etc. We proberen werkbladen te vinden met plaatjes die ook bij de thema’s passen. We zorgen voor een opbouw in de moeilijkheidsgraad. De eerste en laatste maand van het schooljaar hebben we niet zo vol gepland, omdat we weten dat er dan veel kinderen niet zijn. Verder willen we bij de werkbladen ook een handleiding schrijven, hoe de juffen dus de materialen kunnen gebruiken. Samen met (de gekwalificeerde) juf Mary gaan we trainingen geven, wij gaan dan in ieder geval ook de juffen leren hoe ze de onderwijsmap kunnen gebruiken. Waarschijnlijk gaan we voorbeelden aan lessen ook aan hen zelf geven, zodat ze aan levende lijve ondervinden hoe je een les interessant kan maken.
We zijn al een paar dagen op het carecentre bezig met de onderwijsmappen. Allebei achter een laptop en werken maar. Tussendoor wel even naar de crèche om de juffen en Radha te bewijzen dat we echt wel aan het werk zijn. Van ‘t sponsorgeld hebben we de mappen, insteekhoezen, tabbladen etc. gekocht. Ook gaan we een kopieerapparaat van jullie geld aanschaffen. Want hoe kun je nu goed onderwijs geven als je niet eens de kans hebt iets voor de kids te kopieren? En je hebt al helemaal een kopieerapparaat nodig als we met de onderwijsmappen gaan werken. Radha heeft ook gevraagd een digitale camera voor de crèche aan te schaffen. Prima! Te zijner tijd zal ik foto’s van ‘t gekochte materiaal laten zien. Degene die me (niet mij, maar de crèche uiteraard) gesponsord hebben: nogmaals hartelijk bedankt! Door dit geld zijn we ook echt in staat wat voor de crèche te betekenen!
Vandaag heeft Radha nog benadrukt hoe ontzettend trots ze op ons is. Ze is zo geweldig blij dat wij er zijn en ons inzetten voor de crèche. ‘I thank the Lord that you are here!’ Het voelt echt zo geweldig goed om zoiets te horen. Dat geeft me echt weer een lading positieve energie… De taak die we nu op ons hebben genomen is best een klus, maar met elkaar komen we er wel!

‘k Leer trouwens steeds meer Afrikaanse woordjes er bij. Best wel handig. Als iemand weer tegen je zit te kakelen in een of ander taaltje, is een kreet als ‘Wa rasa’ best handig: je maakt herrie. Rasa komt trouwens uit het wit-Afrikaans ‘geraas’. Daar kunnen wij ons ook wel een voorstelling bij maken;-) Of zoiets als ‘bulla monjako’: open de deur. Als men dit hoort, gaat de deur gegarandeerd voor je open, zodat je zicht hebt op een big smile; de zwartjes waarderen het namelijk ontzettend als je hen taal leert spreken. Tegenwoordig hebben we ook ‘kwalla monjako’ (sluit de deur) aangeleerd, voor als er weer iemand je kamer binnen komt lopen die vergeet de deur dicht te doen…

Och ja, en zo maken we onze tijd wel vol hier. Time flies… Zelfs in het ‘relaxe Afrika’.
‘k Zet zometeen via Mettie’s laptop foto’s bij dit bericht, vergeet dus niet later te checken, wil je ook nog visuele ondersteuning bij dit verhaal:-D!

Eej mensjes, ik heb weer mijn verhaaltje gedaan, nu zie ik uit naar jullie verhalen!

Bye!

-x- Hann

• 24 Januari 2008 - 21:45

Loutje:

heej Hann, en andere lezers, eeuhm ff klein detail, het regent momenteel niet ;-) maare ik ben het met je eens dat t wel erg veel regent de laatste tijd! en koud is, brrrrr...Leuk om je verhaal ff te lezen en nog heel veel succes met al jullie knip, plak, kopieer en lamineer werk...

sjop sjop!

Laura

• 24 Januari 2008 - 21:46

Gen:

heej beetje aardig zijn mag ook wel hoor...

• 24 Januari 2008 - 21:47

Djen:

sorry opheusdenaren zo word ik laura genoemd door hann, maar ja ik als oprjochte fries snap dat natuurlijk niet :P

• 25 Januari 2008 - 11:25

Fam Moens:

Hallo Hanneke,

Wij wensen je heel veel succes daar en fijne tijd!
    En we hopen dat je voor de kinderen daar veel mag betekenen.
    En er zelf ook wat van mag leren.
    Je zult best anders terug komen na al de ervaringen, die je hebt opgedaan.
    Wij wensen je in Februari ook fijne week toe, als Gonnnelies naar je toe hoopt te komen.
    Pas je wel een beetje op haar, ze heeft namelijk nog niet veel meer gezien dan Zeeland en de Betuwe ;-)!

We hopen gauw een keer een kaartje te sturen!

Hartelijke groeten van familie Moens uit Nieuw en St. Joosland.

• 25 Januari 2008 - 12:27

Coralde:

Wauw, jullie gaan trainingen geven!
    Super lijkt me dat!
    Zet 'm op!
    Ennuh succes met de duisternis...Kaarsjes zijn erg gezellig!

Groetjes Coralde

• 25 Januari 2008 - 20:31

Anna:

Ha Hann...

Alles goed? Gezellig verhaal om weer eens van jullie belevenissen op de hoogte te komen... leuk om elke keer weer te lezen wat jullie allemaal meemaken, maar ik begrijp dat het voornamlijk hard werken is op het moment! Heel veel suc6 ermee!

Liefs, Anna

• 26 Januari 2008 - 08:37

Tante Addy:

Hoi Han, hier eindelijk weer eens een berichtje van ons, maar ook wij zaten geregeld zonder internet. Wat een aparte ervaring he, met oud en nieuw in het zwembad, dat hadden wij ook in Bali, daar was het ook 30 gr. Ook wij hadden totaal geen besef van oud en nieuw, ook vanwege het tijdverschil, toen het bij ons 12 uur was, was het in Holland pas s'middags 5 uur. Het ga je verder goed en we sturen snel weer een kaartje.
    veel liefs vanuit de tolsestraat en hou je taai. Groetjes van ome Gerrit en tante Addy (k'ga zo weer koffiedrinken bij je moeder, want het is zaterdag)

• 26 Januari 2008 - 09:04

Lies:

Sawubona Hann!!
    Ja het blijft gezellig daar in Jo'burg en lekker onvoorspelbaar qua stroom ;) maar als ik je foto's zie zien jullie er allemaal nog blakend uit, dat doet me goed!! :) Leuk joh, dat jullie op de creche toch weer nieuwe opdrachten hebben gekregen, dat had je in nov niet gedacht. Maar zo zie je maar, komt tijd komen nieuwe uitdagingen! Geniet maar lekker van al die mensen om je heen, en weet dat wij aan jullie denken en voor jullie bidden. Hebben jullie trouwens nog andere plannen om weg te gaan? Of wordt het voorjaarsvakantie en weekenden naar D&C? We mailen...
    Liefs en een hartelijke groet van Liesbeth & Peter

Salakahle!
    ps. tja, nu blijft mijn afrikaanse woordenschat maar beperkt ;)

• 26 Januari 2008 - 20:35

Fam Heenck:

hier eindelijk eens een berichtje van ons ik heb vanavond eens alles door gelezen wat een werk maar wel een goed en leuk werk. ik heb al je foto s bekeken maar je ziet er nog blakend uit
    je zult thuis niet zo gauw zeggen ik lust dit niet hanneke nog een goede en een gezegende tijd daar ome gijs en tante tineke en ons kroos

• 01 Februari 2008 - 12:34

Marita:

hoi han... mopoi verhaal weer!!!

Maar van harte gefeliciteerd met je broer!!! kussie

• 02 Februari 2008 - 10:25

Gertine VdRD:

Hé Hanneke,
    Zie vandaag voor het eerst je site en meteen zo'n anderhalf uur aan gewijd! Supergaaf. Als ik dit allemaal lees en zie, krijg ik weer helemaal de kriebels...deze wens zit bij mij nog steeds in de vriezer, maar je weet nooit wat de toekomst brengen zal... Kunnen ze daar soms nog een logopedist gebruiken? ;-)
    Zo te horen en zien heb je het goed naar je zin en hou je het nog wel even uit. Geniet ervan en vanaf nu zal ik eens wat trouwer je verhalen volgen...
    Groetje, Gertine

• 02 Februari 2008 - 10:37

Randwijkse Tante:

OH oh weer veel te lang geleden dat ik wat heb laten horen.
    SORRY,vandaag ligt hier werkelijk een laagje poedersuiker een beetje winters wel leuk hoor.
    Wat gaat de tijd snel he het is zo weer mei en dan zijn we allen blij.
    Dan kom je weer back in hollanda als alles goed mag gaan.
    En binnenkort je gonnie op bezoek leuk man.
    NOu meissie nog heel veel werk plezier en alle goeds uit randwijk he??
    Je ooooome nefie en tantetje
    DOEIIIIIIII kissie...

• 05 Februari 2008 - 16:21

Riet Verhoeks:

Hoi Hanneke, volgens mij vermaak jij je prima daar in het Afrikaanse. Behalve dat lever je een positieve bijdrage aan het onderwijs begrijp ik uit je verhaal. Je zit al bijna op de helft, voordat je het weet ben je weer terug. Zaterdag gaat Paulieke naar Tanzania voor ruim 4 maanden, voor de achterblijvers is het minder leuk. Wie weet gaat er toch nog iemand bij haar kijken. Je moeder houdt me op de hoogtte van jouw wel en wee.
    Nou Hanneke, de hartelijke groeten uit Zaltbommel van de Fam. Verhoeks.

• 05 Februari 2008 - 16:22

Riet Verhoeks:

je weet toch wel he Hanneke dat hoogte zo geschreven moet worden.

• 06 Februari 2008 - 19:51

Marga:

hi hanneke

o kae? de kaarten zullen inmiddels wel gearriveerd zijn.
    khad begrepen dat er nog steeds stroomuitval is...lekker hoor maar niet heus :D
    nou sterkte nog op de creche en doe Mary nog de groeten van me.
    kheb het papiertje met haar mail adres in de auto laten liggen van Mapena..snugger he!