Just arrived - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Just arrived - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Just arrived

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo iedereen!

Via deze weg wil ik degene die er in geinteresseerd zijn op de hoogte stellen van mijn vakantie in Zuid-Afrika. Heb je geen interesse, dan forget about this :-)...

Afgelopen dinsdag zijn we na een lange vlucht aangekomen in Jo'burg. Simon en een vriend stonden al op ons te wachten. Wow, wat was het gaaf hen weer te zien!

Na een korte nacht zijn we op woensdag naar de MES en de creche gegaan. Het was hartverwarmend te zien hoe mensen reageren. We hebben wat afgeknuffeld hier:-)! 'Wil je me een hartaanval bezorgen?' 'You are back!!' Ondanks m'n oerHollandse naam, wisten zoveel mensen deze nog te herinneren. We zijn dagen bezig om met iedereen bij te kletsen. We hangen rond op de MES en elke keer opnieuw ontmoeten we weer iemand.

Dit is helemaal een topper: ouders van kinderen van een andere creche hadden gesproken met ouders van kinderen van 'onze' creche, Dinaledi. Het viel hen op dat het onderwijs op de Dinaledi zo goed was. De directeur van die ene creche is naar Dinaledi gekomen om te zien hoe ze het daar doen. Aan hem werd uitgelegd: er zijn hier twee Nederlandse meiden geweest, die hebben een programma opgezet (we hebben lesmappen gemaakt voor elke groep, we hebben ons vooral gericht op de 5- en 6-jarigen). Nu gaat een juf van Dinaledi naar de andere creche, om de lesmap te introduceren. Dit is toch MEGA!! Dit is echt een bekroning op ons werk. Ik had dit niet verwacht. Normaal gesproken werkt het niet om een Nederlandse visie hier in Afrika op de mensen te willen leggen. Maar blijkbaar is onze werkwijze wel overgenomen. Yeah man!

De dagen vliegen om.
Gisteravond op outreach geweest. Soep, brood en ook dekens uitgedeeld aan de mensen op straat. Dan wordt je wel weer met de neus op de feiten geduwd. Een man had griep opgelopen, omdat zijn deken de dag daarvoor gejat was. Een andere kerel was wat zwak, hij kwam net terug van het ziekenhuis. Hij had steekwonden in z'n borst... Toch is het mooi om er te zijn en hen verhalen aan te horen.
Het is dus winter hier. Overdag in de zon is het ergens in de 20 graden, heerlijk dus! Maar uit de zon is het vrij koud. Ondanks dat loop ik gewoon in zomerkleren, in tegenstelling van de people hier: dikke truien, mutsen, handschoenen etc. Regelmatig wordt er gevraagd aan me: 'aren't you cold?' Nee dus, 'k ben (helaas:-)) wel gewend aan wat kou...

Vandaag is het 'Woman's Day'. De vrouw wordt extra in het zonnetje gezet. Zoals ook alle vrouwen op de MES. Er was een braai georganiseerd, speeches, we werden toegezongen door een groep mannen etc. Ik denk dat ik eens met de overheid in Nederland moet praten. Dit lijkt me wel wat voor dat koude kikkerlandje:-)

Onze plannen voor het weekend zijn nogal vaag. We hebben een auto gehuurd, dus we zijn vrij onafhankelijk. We zijn al een paar keer naar een winkelhal gereden (is wel veilig, is richting het rijke deel van Jo'burg). Zondag gaan we in ieder geval naar de lokale kerk hier, dicht in de buurt van het care centre. We slapen trouwens deze week weer op het care centre. Het voelt allemaal zo vertrouwd hier. Het is alsof we helemaal niet weg zijn geweest.

Het valt me op dat Jo'burg iets opgeknapt is. Met nadruk op iets dan. De stoepen zijn allemaal vervangen (de gebouwen blijven echter even slonzig). Er is een hele nieuwe busbaan door de stad gebouwd, met super gave busstations. Allemaal in het teken van WK 2010. Ben erg benieuwd hoe het er dan aan toe zal gaan!

Na het weekend gaan we verder reizen, richting het Krugerpark, dan naar Swaziland en we hopen volgende week zaterdag weer terug te zijn in Jo'burg.

Misschien schrijf ik nog wat over deze trip, als ik de beschikking heb over de comp!

M'n verhaal kan soms wat warrig zijn, maar al die belevenissen van afgelopen dagen zijn moeilijk in woorden te vangen.

Take care!

-x- Hann

• 07 Augustus 2009 - 15:19

Catharina:

Hé Hann,

Gaaf joh dat je hier een reisverslagje neerzet.. Tis weer vertrouwd zo te merken. Supertof dat ze jullie mappen zo gebruiken en ook doorgeven. Ben benieuwd of je nog meer verhalen op de site zegt en anders moet ik het na je vakantie wel ff horen. Thanks nog voor je felicitatie!

Lfs Catharina

• 07 Augustus 2009 - 18:24

Margje:

Ha Hanneke,

Geweldig om je enthousiaste verhalen weer te lezen! Geniet van je back-in-Africa-experience!

Be blessed!

• 07 Augustus 2009 - 18:56

Petra:

Ha zussie!!
    Wat een geweldig verhaal weer!
    Geniet lekker verder maar blijf goed op jezelf passen!

Kus

• 08 Augustus 2009 - 09:32

Arjanne:

Ha die Hanneke!!

Wat super, om te zien dat er wat met je werk gedaan wordt!! En geniet van alle mooie dingen die je ziet en beleeft!!

Dikke x

• 08 Augustus 2009 - 14:39

Tante Uit Randwijk:

Ha lief niggie.
    Heb je het weer naar je zin daaro???
    Ben je weer nuttig bezig he???
    Wel kort hoor deze reis.
    Nou meissie alle goeds kijk goed uit daar!!!
    Tot gauw zullen we hopen en vele lieve groetjes uit Raqndwijk doeixxx

• 11 Augustus 2009 - 19:36

Tante Bettina:

Hallo lieve Hanneke en vriendin,
    Wat leuk om jouw verslag weer te lezen, en wat fijn en opbeurend dat de mensen jullie materiaal zo gebruikt hebben, en het weer doorgeven. Dan ben je er niet voor niets geweest.
    Wees zuinig op je zelf em kijk goed uit, we willen je graag weer terug zien in Opheusden. Nog veel plezier en lekker genieten, en we wensen jullie weer een behouden terugreis toe,
    Liefs en de groetjes uit Dodewaard. Doeiiiiiii.

• 14 Augustus 2009 - 09:42

Anna:

Ha Hannes...

net terug uit Oostenrijk, lees ik je verhaal.. wat gaaf zeg om daar weer te zijn.. geniet van de tijd daar en doe voorzichtig hè!

Liefs, Anna

• 17 Augustus 2009 - 18:43

Arie-wim:

Hé Hanneke,

Ik ben jaloers op je. Kwil ook weer snel daarheen. Spreek je nog wel een keer.

Groetjes Arie-Wim

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com