Afstuderen! - Reisverslag uit Opheusden, Nederland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Afstuderen! - Reisverslag uit Opheusden, Nederland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Afstuderen!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

04 Januari 2011 | Nederland, Opheusden

Hoi!

Allereerst: heb je een automatische e-mail van me gekregen, maar wil je die niet ontvangen: schrijf je dan uit via datzelfde mailtje (scroll naar beneden en ga naar 'afmelden voor deze mailinglist).

Want... Ik hoop de komende tijd deze website weer te gebruiken om het 'thuisfront' op de hoogte te houden van mijn afstudeerproject in Suriname!

Misschien weet je het niet eens... Die reis die eind deze maand gepland staat. Zoals je ongetwijfeld wel weet, ben ik inmiddels beland in het laatste jaar van de SPH (deeltijd). Toen ik van de mogelijkheid hoorde in het buitenland af te studeren, werd ik uiteraard meteen enthousiast. Samen met twee andere meiden uit mijn klas, Arianne en Christel, hoop ik mijn afstudeeropdracht in een kinderhuis in Waterland te doen.
Omdat het voor nogal veel mensen wat onduidelijk is wat ik precies in Suriname ga doen, volgt hieronder een kort verslagje.

In Waterland, een klein gehucht dat ongeveer 40 kilometer buiten de hoofdstad Paramaribo ligt, is de stichting ‘Kinderhuis Johanna’ gevestigd. De oprichtster, een 80-jarige vrouw, woont ook in dit tehuis. Het huis wordt nu gerund door een Surinaams echtpaar, Iwan en Jane. Iwan is voorganger in twee naburige kerken, waarschijnlijk wordt het tehuis ook grotendeels door deze gemeente gefinancierd.
In het tehuis wonen nu tien kinderen, in de leeftijd van 10 tot 22 jaar. De kinderen zijn ‘sociale wezen’. Ze hebben door problematische thuissituaties hun thuis moeten verlaten. Er is dus vaak nog wel een contactpersoon of familielid bereikbaar.
Als de kinderen uit school komen, rond 13:00 uur, dan duiken ze het bed in en gaat ieder zijn eigen gang. Iwan kookt het eten, en elk kind eet apart zijn eigen maaltijd.
Begin 2010 is, op verzoek van Iwan en Jane, een Nederlands echtpaar met hun kinderen overgekomen, via een Nederlandse stichting ‘Kind in Suriname’. Deze stichting steunt Kinderhuis Johanna en nog een ander kindertehuis. Het Nederlands echtpaar, Arjan en Rianne Verduin, zijn in Suriname om Iwan en Jane te empoweren. Arjan werkt in een ziekenhuis, vooral Rianne is betrokken bij het kindertehuis. Rianne zal ons begeleiden.

De wens vanuit het kindertehuis is dat wij in Suriname contact zoeken met het VPSI (Vereniging voor Particuliere Sociale Instellingen) die een wet op de Kinderopvang heeft bedacht. Rianne: ‘Jullie zouden kunnen onderzoeken wanneer de wet wordt aangenomen en hoe bijvoorbeeld deze plannen zijn ontstaan. Dit zou een goede beginsituatie van jullie onderzoeksgedeelte kunnen zijn. Vanuit deze wet kunnen jullie verder gaan denken wat er dus in Johanna moet gaan gebeuren om aan deze wet te kunnen voldoen. Daaruit kan dan een praktisch plan rollen met adviezen en aanbevelingen. Jullie zouden vervolgens een paar aspecten kunnen uitkiezen en deze gaan uitwerken met Iwan en de kinderen (en mij…). Daar valt dan het schrijven van een organisatie onder, maar ook het uitwerken van een kinddossier etc. Het praktische gedeelte kan dan zijn om de kinderen bijvoorbeeld te testen (emotioneel niveau) en leren om te gaan met verantwoordelijkheid en vrije tijd’.

Kortom: we hopen een goede samenwerking te realiseren tussen het Surinaams, Nederlands echtpaar en ons.
Verder hopen we het kinderhuis wat op orde te kunnen brengen: organisatie op papier zetten, zinvolle dagbesteding op poten zetten etc.
Ons plan van aanpak is nog niet heel concreet, die hopen we verder uit te werken als we eenmaal daar zijn. Dan weten we immers waar we het over hebben. Dus de eerste weken gaan we eens goed inventariseren, en een plan opstellen, om daar vervolgens de komende maanden mee aan de slag te gaan.

En ik zou ik niet zijn, als we tussendoor niet wat uitstapjes zouden maken. Ik ben vast van plan om bijvoorbeeld de jungle in te duiken, om vooral ook veel van het land te zien!

We huren een onderverdieping van een huis in Paramaribo. Helemaal compleet, gemeubileerd. Zwembad in de buurt: daar gaan we waarschijnlijk heel wat in badderen... Klimaat schijnt erg warm en klam te zijn. Zo is er 's middags ook weinig te beleven (te heet), en doen de meesten 'even' een dutje dan.

Eind april hopen we weer terug te zijn in Nederland. Dan hebben we nog een maand de tijd om onze scriptie af te ronden, om in juni afgestudeerd te zijn. De meeste studenten die in het buitenland afstuderen halen het niet om in juni klaar te zijn, maar dat is wel mijn streven.

Het volgende bericht dat ik hier ga plaatsen is wanneer ik in Suriname ben...
Nou, ik zie ter zijner tijd weer uit naar jullie reacties!

Doei!!

-x- Hannnn


  • 05 Januari 2011 - 11:59

    Mettie:

    Haha!! Die zin: 'En ik zou ik niet zijn, als we tussendoor niet wat uitstapjes zouden maken.' :D

    Tjonge, past dat bij jou?!

    Heel veel succes met de voorbereidingen!!!

  • 05 Januari 2011 - 18:38

    Mama:

    Han ik vind het erg fijn voor je dat je de kans krijgt om dit te doen,maaaaaaaaaaar ik zal je wel weer missen(dat heb ik er wel voor over hoor)
    succes met de voorbereiding

  • 06 Januari 2011 - 13:24

    Gerjanne:

    Hai, ik wist inderdaad niet dat je naar het buitenland ging. Wel leuk als je daar de kans voor krijg! Heel veel succes met de (ongetwijfeld) vele voorbereidingen, en ik wens je een goed verblijf daar. Groetjes

  • 10 Januari 2011 - 18:16

    Johan:

    ik hoop dat je het naar je zin zal hebben maar hoe moet dat nou met mijn kleuren uit zoeken gaan ? maar goed daar hebben we een collegatekenaares voor gevonden of moeten we het aanzien als een concurent van me ? weet jij het ?

  • 13 Januari 2011 - 11:08

    Liesbeth:

    Hanneke!! Heel veel afstudeerplezier en natuurlijk vakantiepret daar in Suriname. Maar dat gaat met jou wel lukken, dat weet ik zeker! Nog even en dan stap jij weer het vliegtuig in, heerlijk! We volgen je zo mooi beschreven ervaringen graag via je site.
    Succes!!
    Groetjes uit Rilland

  • 13 Januari 2011 - 19:01

    Anna:

    Ha Hann...

    Wat leuk dat je weer op reist gaat zeg!! Echt wat voor jou... geweldig! Wel leuk dat je je afstuderen zo weer kunt combineren met het buitenland. En lekker makkelijk dat ze igg. Nederlands spreken daar!

    Een hele goede reis en succes met je afstudeerproject!

    Liefs, anna

  • 18 Januari 2011 - 10:16

    Nelleke:

    Heel veel succes en plezier uiteraard!!
    Erg leuk hoor dat je op die manier naar het buitenland gaat.

    We houden je via deze weg in de gaten ;-)

    Groetjes Nelleke

  • 19 Januari 2011 - 21:37

    Arianne:

    Tadaaa! Ook gevonden...!
    M'n zusje is voor mij de weblog aan het maken...het begin is er..en nu de rest nog.
    'k Heb er echt zin in!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 956
Totaal aantal bezoekers 187933

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: