Suriname! Eerste dagen hier + contactgegevens - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Suriname! Eerste dagen hier + contactgegevens - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Suriname! Eerste dagen hier + contactgegevens

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

29 Januari 2011 | Suriname, Paramaribo

Gu Morgu allemaal!

En dan hier... M'n eerste bericht uit het HETE Suriname!

Laat ik vanaf het begin beginnen. Na een goede vlucht (we hadden meewind), na negen uur vliegen zijn we geland op de Surinaamse bodem. In het vliegtuig hebben we al een eerste indruk van Suriname gekregen, in de vorm van roti's (soort wrap). Een voorproefje van wat écht pittig is! Surinamers zijn dol op peper, sambal etc. M'n verfijnde papillen zijn hier nog niet echt aan gewend, zeg maar;-)!

Ik stapte het vliegtuig uit, en serieus, ik voelde m'n poriën opengaan! Zo heet hier! Ik voelde m'n huid gelijk klam worden, alsof je in een badkamer stapt waarin net gedoucht is. De overgang van rond vriespunt naar zo'n 30 graden is dan ook erg groot. Volgens Jeanette, onze huisbazin was het die dag helemaal niet zo heet...

Ons huisje ziet er prima uit. Ruim, schoon. Wel wat ongezellig (grote TL-balken aan het plafond), maar goed. Gezelligheid brengen we er zelf wel in:-)! De douche is ook enig. IJskoud water. Typisch is dat ze boven ons wel warm water hebben, maar waarschijnlijk vonden ze het wat te prijzig om ook een boiler voor ons aan te schaffen. Nu hebben we een alternatief gevonden: we koken water, doen dat in een emmer, en vullen die verder met koud water. Men neme verder een maatbeker en voila. Gewoon beker na beker over je heen gooien en je wordt vanzelf iets schoner.

Na een hele lange eerste dag een poging gedaan om te slapen. Na een paar uurtjes werd ik genadeloos gestoord door een haan, een kip, een gans en vanalles uit de 'dierentuin' van onze buren. Staat 'ie gewoon op het muurtje naast m'n raam te kukelen. Wat steentjes verzamelen maar voor de volgende keer.

Gisteren zijn we met Jeanette meegeweest om haar kinderen naar school te brengen. Gelijk de school bekeken, leuk om te zien! Rond een binnenplein zijn de lokalen gebouwd. Met weinig ramen, gewoon open lokalen, zodat de wind er goed doorheen kan waaien. Voordat de kinderen naar hun lokalen gaan, wordt er eerst een soort appèl gehouden: het volkslied wordt gezongen, de vlag gehezen. 'k Vond dat wel mooi: geeft verbondenheid weer tussen die verscheidenheid van mensen. Volgens mij bestaat er namelijk niet dé Surinamer. Er zijn hier hindoestanen, chinezen, afrikanen, brazilianen, blije blanke vrijwilligers;)... Vanalles!
Na school zijn we naar een markt gegaan. Overdekt, zo groot als een voetbalveld. Daar gaan we vaker slenteren, de Westerse supermarkt waar we ook zijn geweest is véél te duur! Leven hier is tamelijk duur, vergelijkbaar met Nederlandse prijzen. Maar de mensen hier moeten het wel met in ieder geval de helft minder loon doen. Die markt, echt gaaf. Allemaal kraampjes, waar iedereen zo ongeveer hetzelfde verkoopt. Volgens Jeanette moesten we Dawet proeven, 'heerlijk'! Soort stroop (Surinaams voor siroop) met kokosmelk, blokje maizena en ijsblokjes. Eerste slokjes waren verkoelend, maar daarna werd 'k wat misselijk. Niet laten merken natuurlijk, nee Jeanette, het is echt lekker!
Op de fiets (ja, we hebben toch ook maar fietsen gehuurd - bijna alleen blanken fietsen hier) hebben we de boel een beetje verkend. We zitten in een redelijk rustige buurt, een beetje aan de rand van Paramaribo. Het doet wat dorps aan: ruim opgezet allemaal, veel groen.

Dan nog iets over onze huisdiertjes. We hebben hier múggen. Geen grote dikke muggen, maar kleine gemene miezertjes. En ze prikken des te feller. Ik heb nu al zo'n tien bulten op m'n benen. En dan nog mieren. Geen grote dikke mieren, nee... Kleine miezertjes! En ze kruipen echt overal in. Zelfs in m'n pak beschuit, waar ik zo trots op was. De hagelslag van de Veenhoeve is trouwens echt heerlijk! We genieten er met z'n allen van:-D.
Etensresten mag je hier niet gewoon in de vuilnisbak doen, nee, dat moet je bewaren in de koelkast. Want anders eten ratten etc. de vuilniszakken aan. Hier zijn ook geen kliko's, maar ieder huis heeft aan de weg een soort van korf, op een hoge poot. Daar kunnen dan geen ongedierte en zwerfhonden bijkomen. Tweemaal in de week worden deze manden leeggemaakt. En pas de avond van tevoren mag je je vuilniszak met etenswaren etc. in de korf zetten.

Straks gaan we met Rianne, onze afstudeerbegeleidster verder Paramaribo in. Ben benieuwd!
Morgen is Iwan (beheerder kindertehuis) jarig, daar gaan we waarschijnlijk ook nog heen.

Verder is het hier de bedoeling dat je 's middags een siësta houdt. 't Is dan immers vaak toch te warm om maar iets te doen. Zo ook gistermiddag. Ja, dan moet je midden op de dag naar bed! Da's nu net niks voor mij. Dan kom 'k 's avonds nooit in slaap (vooral niet met die dierentuin naast ons). Dus ik maar opgebleven. Rond 17:00 uur was ik echt wel een beetje sloom, gammel.

Maar 't is heerlijk hier te zijn. We krijgen de draai wel te pakken, voorzieningen (zoals internet) zijn prima. We worden goed opgevangen hier, die drie maanden komen we wel door!

O ja, nog m'n gegevens:
Dit is mijn nieuwe telefoonnummer:
00597 86 34 053

Mijn adresgegevens:
Hanneke Mauritz
Pacificstraat 5
Zorg en Hoop
Paramaribo
Suriname

Joh, ik ga eens een eind breien aan dit verhaal. Jullie zijn weer aan zet;-)!

Tot schrijfs/horens maar weer!

Groetjes!
Hannnn

  • 29 Januari 2011 - 14:35

    Arieke:

    Ha, 't is nou echt menens joh!
    Klinkt goed allemaal, jij gaat 't wel rooien daarzo! ;)
    Erg leuk om je bericht te lezen; op naar de volgende!
    Geniet van alle nieuwe indrukken!

    Liefs Arieke

  • 29 Januari 2011 - 15:38

    Ieteke:

    He Han,

    Wat leuk om het allemaal weer te volgen!!

    Heel veel succes met jullie eind project en veel plezier daar!! Maar dat zal vast wel goed komen..:)

    We blijven je volgen..

    Groetjes Iet en een knuffel van Rens

  • 29 Januari 2011 - 15:41

    Anna:

    Ha Hann...

    Oh... wat een heerlijk gezellig reisverhaal van je, zeg! Ik geniet vanaf deze kant van de wereld mee... wat een hitte.. pfftt... gek idee om in zomerkleren te lopen terwijl we ons hier niet zonder sjaal wagen! Super dat je wel gewoon internet hebt, dan hou je contact met de mensen hier en je kunt je verhaal ook met ons delen. Succes met je afstudeerproject! Fijn dat jullie zo goed opgevangen worden, daar zeg! Daar moet je 't toch ook maar een beetje van hebben!

    Goed weekend en een goede zondag!

    Liefs, Anna

  • 29 Januari 2011 - 17:43

    Roelof P:

    Ha Hannn.

    Fijn dat je een goede reis gehad hebt. hier alles prima. Het vriest weer dus water gaat weer naar binnen. hebben ze daar geen last van dat water naar binnen moet. maar moet wel iets vaker ververst worden neem ik aan. De groetjes van hier en studeerse.

  • 29 Januari 2011 - 17:51

    Mama:

    Fijn weer om te lezen al wist ik het meeste al maar kgeniet toch van je verhaal
    goede zondag
    xxx ma

  • 29 Januari 2011 - 19:35

    E.j.b.:

    hoi, klinkt allemaal erg goed. tip: loop niet te hard van stapel!
    Of is het daarvoor zo wie zo te warm?
    Hele goede tijd gewenst. Groeten aan de familie.

  • 29 Januari 2011 - 20:24

    Andries Van Gortel:

    hanneke hoe is het met mijn zusje
    hier in Ederveen is prima het is hier wel een beetje koud in nederland en jij hebt
    het lekker warm daar zeker of niet zeg zusje ik zou het een leuk idee vinden om eens een dia avond hier te krijgen van je
    reis ervaring
    groetjes van Andries v gortel
    Uit Ederveen ik hoop je nog wel eens
    een berichtje te sturen hoor daag zusje van mijn

  • 29 Januari 2011 - 21:20

    Tante Bettina,:

    Ha die Hanneke,
    Net je leuke smeuiige reisverslag weer gelezen.
    Ome Cornelis heeft die kippen en haan vooruit gestuurd, om jou te verwelkomen, en je in de gaten te houden, haha.
    Ik hoop dat je niet teveel last krijgt van die nare muggenbeten.
    Succes met jullie project. En een goede zondag. Tot schrijfs
    Liefs de hoogakkertjes

  • 29 Januari 2011 - 22:30

    Tante Tineke:

    leuk hanneke dat ik je nu kan volgen.
    blij dat je een goede reis heb gehad.
    dat je het leuk vind dat weten we wel,
    kon ik ook maar mee ha ha goede zondag en tot de volgende keer

  • 31 Januari 2011 - 10:05

    Jos&Mirjam:

    Hoi Hanneke,

    wat kan jij goed en gezellig schrijven, we kijken uit naar je volgende verhaal!

    Geniet en succes he!

    Lieve groetjes de Mauritzjes (Jos&Mirjam)

  • 31 Januari 2011 - 10:59

    Tante Niesje:

    Ha lieve nicht,

    Leuk, dit bericht van je! Geniet
    er maar van.. Ik heb vanmorgen je moeder op de koffie gehad en hebben we jou besproken.. Je weet het he, wij bespreken elke week een kind uit onze gezinnen. Nu was jij aan de beurt..

    Groetjes van ons allemaal

  • 31 Januari 2011 - 18:55

    Gerline:

    Hoi.. Klinkt geweldig!! Leuk om het zo weer te volgen. Geniet ervan:) Groetjes

  • 01 Februari 2011 - 08:56

    Tante Addy:

    Hoi Han, apart he die warme vochtige lucht als je het vliegtuig uitstapt, (hadden wij ook)
    Ik zou bijna weer jaloers op je zijn, lijkt me leuk daar, maar als ik het goed begreep had je ook veel te doen. We horen het wel in je volgende verslag. Groetjes ome Gerrit en tante Addy

  • 01 Februari 2011 - 09:29

    Je Tante Uit Randwij:

    Hoi Niggie,
    Meid wat leuk al die verhalen weer he??
    Maar het gaat wel lukken daar met jou hoor.
    Je hebt al wat voor proefjes gehad toch??
    Doe een klamboe om joh heb je geen last van die beesssies,
    En heel veel succes daaro wij denken aan je .
    Lieve Groet uit Randwijk,Je Oompie ,Nefie en .......Tante,doei ...

  • 01 Februari 2011 - 14:59

    Arjanne:

    Ha die Hanneke!!

    Eindelijk een beriggie!! Ik denk steeds aan je, maar ik stuur nix. Je dacht vast: Uit het oog, uit het hart, maar dat valt reuze mee, hoor!! Vind zo leuk om je verhaal te lezen! Ben al nieuwsgierig naar de volgende, dus!!! Kruip achter de pc zou 'k zeggen! Die foto van die haan en die kip lijkt net een schilderij! En over schilderijen gesproken: ik ben nog steeds zwaar onder de indruk (meen ik echt!!!).

    Nouw joh, suk6 maar weer en tot snellie op de breeje baand!!

    Liefs Arjanne

  • 01 Februari 2011 - 18:42

    Lianne:

    ijn dat je goed bent aangekomen in suriname!!heb je het leuk in suriname?of verlang je naar nederland en naar het sporten in ederveen??

    liefs lianne

  • 01 Februari 2011 - 21:44

    Pietje:

    Heeee Hannes,

    Leuk verhaaltje weer hoor! Maar goed dat je een link op je hyves had staan, anders had ik deze website nooit kunnen bezoeken....(omdat jij de mailtjes nog naar mijn oude mailadres durf te sturen) ;-)

    Geniet ervan en het gaat helemaal goed komen met jou daar...

    Liefs van Petri

    PS. Wanneer zouden die moeders van ons weer bij elkaar op de koffie gaan? Ik zie namelijk ineens staan dat ze steeds 1 kind uit een gezin bespreken...Pff..hoop niet dat ze het de volgende keer op mij voorzien hebben ;-) Overigens...misschien een idee dat wij elke week afspreken, kunnen we het steeds over 1 moeder uit een gezin hebben...

  • 03 Februari 2011 - 14:03

    Nelleke:

    Hey Hanneke,

    klikt leuk! Fijn dat je't naar je zin hebt. Sterkte met de muggen en de mieren ;-)

    Groetjes Nelleke

  • 03 Februari 2011 - 16:35

    Rakker:

    Ha hanneke.

    ziet er goed uit allemaal maar voor mij is het niks hoor zoiets. ik zeg altijd maar zo oost, west, thuis best. studeerse en een paar goed en fijne maanden toegewenst

    veel liefs en groetjes van rakker

  • 04 Februari 2011 - 10:25

    Coby:

    Hallo Hanneke, Ziet er allemaal geweldig uit, om jaloers op te worden.Geniet er lekker van en ik volg je verder op de mail. Liefs van ons.

  • 07 Februari 2011 - 09:57

    Liesbeth:

    Hanneke! Je bent in Paramaribo! Je zit er inmiddels al een week, maar wij zijn net terug van een weekje wintersport, en k dacht ff kijken of Hannez al een stukkie geschreven heeft en ja hoor! Tjonge, wat een hitte..! en die beestjes..! vervelend..! Maar ja jij als wereldreiziger went vast aan alles. Is dat trouwens nog mijn blauwe klamboe?? grappig, ik hoop dat de gaatjes niet te klein zijn! k Dacht dat je nu niet zo primitief hoefde te douchen daar, tlijkt wel Zuid-Afrika tijdens de kerstdagen met Ernest haha ;) Succes met de boel verkennen, genieten en natuurlijk serieus afstuderen!
    Al het goede gewenst vanuit Rilland!
    Liesbeth

  • 07 Februari 2011 - 13:05

    Gerda:

    Ha die Haan neke(;-)) leuk om je verslag te lezen! Het ga je goed!

    groetjes,
    Gerda

  • 14 Februari 2011 - 14:45

    Frans Van Der Veer:

    Beste Hanneke,
    Leuk om je te volgen in je avonturen via je weblog. Nog een mooie tijd toegewenst in Suriname

  • 25 Februari 2011 - 19:25

    Knibet:

    hoest mit de buik zit er nog bewegingin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 759
Totaal aantal bezoekers 187893

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: