Wat ik daar ga doen... - Reisverslag uit Opheusden, Nederland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Wat ik daar ga doen... - Reisverslag uit Opheusden, Nederland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Wat ik daar ga doen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

06 Juni 2007 | Nederland, Opheusden

Ik kan het me voorstellen dat je nu weleens haarfijn wil weten wat ik nu uit ga spoken, daar aan de andere kant van de wereld. Ik weet het nu nog niet preciés, maar wat ik wél weet, vertel ik je.

Ik ga werken in de wijk Hillbrow, wat bekend staat om zijn armoede. Daar leven veel kinderen, die besmet zijn met het HIV-virus: Aids... In hun wijk staat een crèche, de Roly Poly creche. Daar kom ik in te werken. Hier worden kinderen opgevangen tussen de 1 en 6 jaar. Zij leren hier rekenen, lezen, schrijven enz. Zonder deze vooreducatie kunnen deze kinderen niet naar een gewone basisschool. Die creche is dus ontzettend belangrijk voor hen!
Ik ga niet alleen voor 'juffie' spelen daar. Het is belangrijk om de kinderen ook de liefde te bieden, die zij zo vaak missen om hen heen. Een deel van de dag wordt dus besteedt aan het verzorgen van de kinderen. Ze doen ook een middagdutje in de crèche, we eten met hen, etc.
Ook moeten we contacten onderhouden met de ouders, net zoals dat in Nederland ook belangrijk is. Tuurlijk ga ik daar véél meer doen dan alleen dit: hou m'n dagboeken maar bij :-)!
De taal die we zullen gaan spreken: Éngels! Maar dat gaat wel goedkomen...

Iets buiten de arme wijk Hillbrow ligt het vrijwilligershuis Hope for Life Guesthouse. Daar zitten allemaal Zuid-Afrikaanse jongeren (tussen 18 en 24 jaar) die een jaar vrijwilligerswerk doen. Daar komen Mettie, m'n Afrika-maatje dus, en nog twee andere Nederlandse meiden ook in te zitten.

We worden uitgezonden door stichting Livingstone, die erop gericht is mensen op vrijwillige basis een werkplek te bieden.
In Johannesburg werken we met de stichting MES (Middestad Evangelische Sorg).

Zaterdag 9 juni en 30 juni hebben we de trainingsdagen. Op 30 juni hoop ik meer te horen over het project zelf. Dan kan ik waarschijnlijk aanvullende informatie geven:-)

-----------------------------------------
"WAAROM HAAL JE ZOIETS IN JE HOOFD?"

Wat zijn nu mijn drijfveren om dit werk te gaan doen. Waarom ga ik niet lekker veel geld verdienen met m'n HBO-diploma hier in Nederland. Misschien heb je het je afgevraagd.

Ik zie het als een levenstaak me in te zetten voor de minder bedeelde medemens. Dat kan op verschillende manieren. Dit is een wat bijzondere manier. Ik wil me graag núttig maken, en waar kan dat beter bij mensen die me écht nodig hebben?! Ik weet zeker dat ik nu voldoening van mijn werk zal krijgen, terwijl dat in Nederland nog wel eens ontbreekt. Daar komt bij dat de kids daar liéfde nodig hebben, en ik wéét dat ik die hen kan geven... 'k Moet het toch ergens kwijt :-p

Nu moet je niet denken dat ik zo'n nobel hart heb. Natuurlijk speelt het 'avontuurlijke' ook een rol. Ik zie het als een uitdaging om in de miljoenenstad Johannesburg m'n werk te doen. Ook al weet ik dat ik bewaard moet blijven voor iets ernstigs, omdat het in Jo'burg en in de wijk Hillbrow best gevaarlijk is.
Daarom is steun van bóven het allerbelangrijkst!

  • 07 Juni 2007 - 08:13

    Wouter:

    Ha nneke!
    Heel goed bezig! Is wel wat voor jou jah die kids daar een beetje lastig vallen:) Een nobele taak, respect voor hannah..

    Veel Succes daar..

  • 07 Juni 2007 - 10:37

    Leanne:

    Hey Hanneke,

    Leuk dat je dit gaat doen! En hoe gaat het met het actievoeren??????

    Liefs,
    Leanne

    ps kijk ook op www.leannekoppejan.waarbenjij.nu ;)

  • 07 Juni 2007 - 16:41

    Dianne:

    Ha die hannneke! K hoorde t van mettie dat je eigen "site" heb. Erg leuk.. Dan blijf ik een beetje op de hoogte! Vind k wel belangrijk!! Haha tot 15 e maar weer!!!

    groeten dianne


  • 07 Juni 2007 - 17:31

    Jantine:

    Ha Hanneke!

    Gaaf deze site! Als jullie straks weg zijn, ga'k regelmatig kijken!! Leuk om zo op de hoogte te blijven!

    Grtz. Jantine

  • 08 Juni 2007 - 14:22

    Mylene:

    Heey Hanneke!
    Wat leuk dat je dit allemaal gaat doen! Ik zal zeker de site in de gaten houden, want ik ben erg benieuwd naar hoe het allemaal zal gaan :)
    Liefs, Mylène

  • 12 Juni 2007 - 14:39

    Jos:

    hey nichtje ;-) goed bezig hoor!
    zal best een prachtige tijd worden voor je!!! groeten je grote neef;-))!!!

  • 12 Juni 2007 - 19:31

    Ma:

    Kheb vanavond ook eindelijk jou blog bekeken. Ziet er goed uit... Ik vind het echt geweldig wat je wilt gaan doen! Maar ik werd het meest getroffen door de laatste zin! Want dat is zo waar!

    -x-

  • 12 Juni 2007 - 20:50

    Coralde:

    Hoi hoi,

    Leuk dat je een site hebt! Blijf je nog een beetje op de hoogte!
    Petje af hoor... Ik vind het echt heel knap dat jullie dit doen!

    Liefs Coralde

  • 13 Juni 2007 - 08:43

    ELSEMIEKE:

    hej han,

    eg super wat j ga doen!Leuke site ga vaak kijken hoe j tmaak.

    Veel succes...

  • 14 Juni 2007 - 11:07

    Peet:

    Hey lief nichie,

    Het duurt nog even....maar alvast heeeeel veel succes en sterkte en plezier in Johannesburg. Komt helemaal goed met jou, want ik weet dat je er heel goed in bent en dat het echt iets voor jou is.

    Liefs Peet

  • 14 Juni 2007 - 13:23

    Jannie:

    He Hanneke,

    Echt super dat je dit gaat doen. Ik wens je hierbij vast veel succes.

    Groetjes,

    Jannie

  • 19 Juni 2007 - 10:55

    Jans:

    ha hann

    tbegint nu toch al aardig op te schieten he...
    leuk dat we je straks nog een beetje kunnen "volgen" wat je daar allemaal gaat doen.
    Kvind et echt heel gaaf en goed wat je daar gaat doen

    X Jans

  • 19 Juni 2007 - 15:06

    Erna:

    ha 'grote' nicht;)
    leuk dat j een eigen site heb..kunnen we je volgen..
    maar ik vind het egt super knap van je dat je dit gaat doen..!! Tis egt wat voor jou..!! liefs ernie ;)

  • 19 Juni 2007 - 16:59

    O Gijs En T Tineke:

    ha hanneke
    fijn dat we je via deze site kunnen volgen. Gaan we ook zeker doen!
    het duurt nog wel een poosje maar succes met je voorbereidingen.
    groetjes ome gijs en tante tineke...;)

  • 02 Juli 2007 - 21:08

    Rutger:

    ey hann gaaf hoor om zo iets te ondernemen. vind het knap hoor dat je in zo'n totaal verschillende cultuur een weg gaat banen. khou deze site wel bij horen we teminste nog wat van je in die 8 maanden succes he.

    Groetjes rutger

  • 06 Juli 2007 - 12:03

    Ome Cornelis.:

    Tot nu toe is het nog niks.
    Groetjes je lieve oom.

  • 06 Juli 2007 - 20:32

    Tante Johanna:

    hanneke,
    ik las in de nieuwskrant over je site.
    Het lijkt me een heel mooie taak om dat te mogen gaan doen.
    Hanneke hier en daar moet je toch overal voor bewaard blijven.
    Het zal wel niet altijd mee vallen zonder familie.
    Ik wil graag op de hoogte blijven en je nog eens een berichtje sturen uit Echteld

    tante Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 187802

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: