Dik oog... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Dik oog... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Dik oog...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

08 September 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Ik zit dit bericht hier te typen met vier Afrikanen: Mdu, Evan, Star, Bonga... Dus 'k moet me even goed concentreren op wat ik schrijf! Ze zijn nogal nieuwsgierig en luidruchtig;-)

Ik probeer dit bericht kort te houden...

Vrijdagochtend om 9:00 zijn we geland, nadat we eindelijk door de zoveelste paspoortcontrole zijn gekomen. De vlucht ging prima. Wel lang, maar vergeleken de tijd dat we hier zitten is 11 uur vliegen natuurlijk niets!
We hebben tot 11:45 moeten wachten totdat we opgehaald werden, omdat mensen van de MES in een andere terminal te wachten stonden. Typisch Afrikaans?

We hebben de gebouwen van de MES gezien. Wat een goed werk verricht de MES zeg! Veel idealen, die ook daadwerkelijk gerealiseerd worden! Vandaag zijn we aan het eind van de dag door Hillbrow gereden. Wow, we keken onze ogen uit. Daarvoor reden we door een rijk gedeelte, maar de verschillen zijn zo groot! In Hillbrow loopt iedereen maar op straat. Vaak staan ze midden op een kruispunt, zodat ze auto's die stil moeten staan aan kunnen schieten. Veel mensen zijn homeless, de prostitutie schijnt vreselijk te zijn. Ik kan geloven dat et ontzettend gevaarlijk is daar over de straat te lopen! Maar even ter geruststelling: ik zou het nooit in m'n hoofd halen, of je moet je leven zat zijn...

Onderling is het superleuk. Het Joshua-team is helemaal gek van Nederlanders. De Joshua's zijn jongeren die een 'troebel' verleden hebben en nu door de MES opgevangen worden en vrijwilligerswerk doen. We worden echt in de watten gelegd door de mensen hier. De MES leeft grotendeels van Nederland, dus ze zijn erg gastvrij en dankbaar dat wij er zijn. Er is hier ook zoveel werk te verrichten!

O ja, nu nog even mijn dik oog. Gisteren, tijdens een rondleiding langs de gebouwen van de MES, ben ik gestoken door een zeer agressieve wesp. Net onder mijn oog. Nu is het helemaal gezwollen. Ik schaam me te pletter. De foto's laten zien hoe lelijk k ben op dit moment;-) Iedereen is superbezorgd, wel schattig.

Maar ik zou het kort houden. Morgen gaan we naar een kerk. Verder hebben ze hier geen zondagsheiliging ofzo. Dat ga ik voor mezelf dan invoeren.
Maandag krijgen we nog een 'orientatie', dinsdag gaan we naar de creche. Later zal ik meer vertellen over de problemen hier, waarom de MES zo belangrijk voor de mensen hier is en wat precies het werk voor ons is hier.

'k Ben me ervan bewust dat dit bericht een beetje chaotisch is, maar goed. 'Et leven hier lijkt er ook wel op. Tis trouwens wel irritant dat je niets kan plannen! We zouden bijvoorbeeld vanochtend rond 10:00 naar een shoppingcentra gaan, uiteindelijk waren we daar om 15:30. Nog even ter afsluiting: weet je hoe ze hier omgaan met een 'telefoondief' (telefoon is een hebbedingetje hiero): hij wordt door de eigenaar (die er wrs achterna gerend was) op de grond gesmeten, daarna helemaal afgeranseld totdat er iemand van de security komt. Het half-levend persoontje wordt dan vervolgens nagekeken door zo'n 100 omstanders. Een les voor de ander? Een les voor Nederland, hoe om te gaan met dieven;-)?

Oke, tot zover mijn bericht. De mensen hier raken aardig verveeld en zitten al te vragen of we alsjeblief niet Monopoly kunnen spelen, zijn ze gek op.

Nou, till next time!

Liefs, Hann

  • 08 September 2007 - 19:10

    Jantine:

    Ha Hanneke (en Mettie)!!

    Super dat jullie veilig aangekomen zijn!! Goeie zondag daar!!

    Groetjes Jantine

  • 08 September 2007 - 20:27

    Gon:

    Super om verslag zo te lezen!
    Goeide zondag en tot horens!
    Beterschap met je oogje ;-)
    liefs Gon

  • 09 September 2007 - 10:07

    Randwijkse Tante:

    ha fijn dat je er bent sneu dat dikke oog je hebt zeker gaan azijn bij de hand..... zoek ff dat adres op kan ik kaartjes schrijfen doei heel veel succes daaroleifs van de rest ook.

  • 09 September 2007 - 10:49

    Beppie:

    He Hanneke,
    Fijn dat je veilig bent aangekomen,
    leuk om te lezen wat je allemaal beleefd!
    Ps.is het eten lekker...
    Is je oog al wat minder? Doeg!!Groetjes van Erik Beppie en Lynn

  • 10 September 2007 - 08:09

    Leanne:

    Ha Hanneke,
    Leuk wat van je te horen en fijn dat je veilig bent aangekomen. En al monopoly gespeeld? Anders kun je ze (voor de variatie) ook leren Uno te spelen.

    Succes met alles.
    Liefs,
    Leanne

  • 10 September 2007 - 14:09

    Opa,oma En Gerda:

    ja zelfs wij zijn benieuwd hoe je het maakt. leuk dat we zo iets van je kunnen horen. slinkt het oog al een beetje. we blijven je volgen

    liefs van :Opa en Oma + Tante Gerda

  • 10 September 2007 - 15:08

    Opa En Oma Hoogakker:

    Opa en oma, tante maartje zitten hier bij je ma om je site te bekijken. we zijn er stil van! als je dit allemaal leest... Pas goed op!! Niet alleen op straat :P (hebben we al zo vaak tegen je gezegd) Verder genieten we wel van je verhaal. sUCCES verder, tot de volgende keer!

  • 10 September 2007 - 16:13

    Anna:

    Ha Hanneke,

    Leuk om je eerste belevenissen te lezen en zo een beetje mee te beleven. 't gaat allemaal echt op z'n Afrikaans zeg, qua tijd... pfft... daar zul je wel ff aan moeten wennen. Veel beterschap met je oog en heel veel suc6 en plezier daar!!

    Liefs, Anna

  • 10 September 2007 - 16:57

    Tante Alie Zaaijer:

    Hallo Hanneke,

    Ik heb je site gelezen. Gelukkig dat je goed geland ben. We blijven op de hoogte en het beste met je oog.

    H.G. ome Joop en tante Alie

  • 11 September 2007 - 14:15

    Tante Annie:

    Hoe gaat het met je oog , wordt het al een beetje beter.
    Fijn dat je veilig bent aan gekomen.
    groetjes van Ome Barend en Tante Annie

  • 12 September 2007 - 14:16

    Catharina:

    Ha Hann,

    Zo leuk al die verhalen van jullie! Het lijkt me zo onwerkelijk... Helemaal niet dat je daar 8 maanden blijft. Inmiddels al een stuk beter met je ooggie ;-) Wanneer meer te vertellen is hier, volgt er wel een mail.

    Liefs Catharina

  • 25 September 2007 - 18:30

    Arie En Josine:

    Hoi Hanneke,

    We hebben zojuist je foto's zitten te
    bekijken en dat allemaal met een camaera van W....

    Leuk om te zien er heel wat te beleven daar.

    We volgen je op de Site.

    Succes en de groetjes van (ome)Arie en (tante josine)


  • 13 Oktober 2007 - 10:09

    Randwijkse Tante:

    hoest nou niggie???
    heb je de kaart al gehad
    Of duuurt dat een week of 6
    Ja je tante is ook hyfes verslaafd wij gaan met de tijd meee.
    Had je niet gedacht he van die ouwe bessen
    Ik ga gauw weer wat doen liefs van ons .
    Hermanus Nelis Wilhelmina daaaaaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 187805

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: