Tweede bericht! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Tweede bericht! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Tweede bericht!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

12 September 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hoi!
Allereerst: hartelijk bedankt voor jullie mailtjes en reacties. k Kikker daar zo van op he! Ik ben helaas niet in de mogelijkheid om iedereen persoonlijk te beantwoorden, omdat de internetverbinding hier echt waardeloos is. Dus je kunt ook gewoon naar me bellen;), lijkt me superrr!

k Zal kort iets vertellen over elke dag, vanaf vrijdag:

Zaterdag: we zouden die dag om 10:00 naar n megagroot shoppingcentra gaan. We gingen uiteindelijk rond 15:00. De tijdsplanning is niet zoals in Nederland. Ze kennen sowieso geen 'planningen' enzo. Daar in dat centra zagen we twee berovingen tegelijkertijd gebeuren. Een jongen had een mobiel gejat (mobieltje is echt een hebbedingetje), en werd vervolgens door de eigenaar helemaal in elkaar getrapt,totdat er nog een zielig hoopje mens overbleef.

Zondag: we zijn naar de Grace Bible Church geweest. Daar komen zo'n 4000 Afrikanen samen, we waren de enige blanken, met de Australian, die hier tot vrijdag zitten. t Was een bijzondere dienst. De dominee was net een carbatier, na elke zin wordt Halleluja etc geroepen. Voorin de kerk staat een band, en een soort koor. Na een dienst met veel zingen, dansen etc gingen we massaal het Heilig Avondmaal vieren... Ik wil hier wel even bij vertellen dat ik hier niet aan meegedaan heb en dat ik weet dat dit absoluut niet Bijbels is. We gaan hier erg serieus met geloofszaken om, en praten er met elkaar veel over.
Verder doet men hier op het CareCentre niets bijzonders op zondag: alleen beetje TV kijken enzo...
We zijn trouwens ook in SoWeTo geweest (South West Township) Daar zijn door de 'Apartheid' alle zwarten bij elkaar gepropt. Er wonen zo'n 4 miljoen mensen bij elkaar. Arme bedoeling.. Van krottenwijk zonder stroom en water tot aardige gebouwtjes.

Maandag: we zouden een orientatiedag krijgen, maar Francois, de financiele manager van de MES was het vergeten. Om 4 uur smiddags werden we bij hem geroepen, zodat hij zijn verontschuldigingen aan kon bieden. We hebben zelf de dag gevuld. We hebben een rondleiding door het hospice (zit aan het vrijwilligershuis vast) gehad. Indrukwekkend. Uitgemergelde Aids-patienten... 's Middags hebben we in de creche gewerkt. We hebben de hele middag gevuld met het schminken van de gezichten van de kids. Vonden ze supergaaf!

Dinsdag: Weer naar de creche gegaan. Tussendoor hebben we ons aardig verveeld. De kinderen slapen van 12 tot 2. Dan hebben we dus pauze.. Nix aan. We zitten daar teveel met de instelling: we willen wat DOEN! Maar dat werkt niet echt hiero. Je aanwezigheid is hier al voldoende. We zijn echt Vip-ers hier. We worden zo bijzonder behandeld! De directrice van de creche gaat er voor bidden dat we langer blijven dan tot mei. Ze is zo blij dat wij er zijn! Ze heeft echt hoge verwachtingen van ons! Volgende week wordt de nieuwe creche geopend, daar komen wij te werken en wij moeten eigenlijk een beetje die creche gaan 'runnen', een curriculum of lesplan opstellen... De directrice vindt dat er op de creche niet genoeg geleerd wordt. Ze heeft nog gelijk ook.
Vandaag hebben we les gegeven, aan de hand van Nijntje. We wilden de kinderen (6 jaar oud) knippen aanleren. Konden ze echt niet!! Moet je hier in Nederland kijken hoe ver de kids ontwikkeld zijn. De kinderen vinden ons blanke huidje en blonde haren echt bijzonder. Altijd wordt er aan m'n haar gevoeld. Een kind vroeg hoe ik er aan kwam, ze wilde het ook hebben. Ook zitten ze vaak aan de haren van m'n arm te plukken. Zijzelf hebben dat namelijk niet:)
Maar we gaan nu waarschijnlijk lessen ontwerpen voor de creche, zodat de creche een meer educatief karakter krijgt. Een mooie uitdaging! Tegelijkertijd beseffen we dat we niet teveel onze eigen wil op moeten dringen, na 8 maanden gaan ze dan wrs toch weer op hun eigen manier verder!!

Morgen gaan we helpen de nieuwe creche in te richten.

De avonden zijn megagezellig hier. We hebben al veel vrienden gemaakt. Een vriend betekent hier dat de ander zijn levensverhaal aan je kwijt kan. Indrukwekkend hoe de mensen hier kunnen overleven, zoveel ellende.. zo jong al crimineel, in de bak oid.
Vandaag zouden we om half 4 opgehaald worden. Wij wonen in Jeppestown (wijk naast Hillbrow) en worden elke dag naar de MES gereden, in Hillbrow. Om 5 uur was er nog geen vervoer. Zucht. Toen heeft iemand ons maar weg gebracht, t was inmiddels echt spits in de stad. Rond 5 uur is iedereen weer thuis en woont dus op de straat. Je wil niet weten wat je allemaal op straat ziet...

Maar goed, dit bericht is zo onderhand wel lang genoeg. k Ga even een WARME douche nemen: we hadden eerst alleen maar koud water, later bleek dat je eerst de boiler in moest schakelen. De knop daarvan zit ergens bovenin de muur-> hoe logisch.

Nou, k wacht weer op de reacties van jullie :D!

-x- Hann

• 12 September 2007 - 16:17

Wilma (Brons):

Ha Han,

Heerlijk om je verhalen te lezen. Pas op heh met al die enge dingen daar :-)
    Geniet ervan hoor, voor je het weet is het voorbij!

Liefs,
    Wilma

• 12 September 2007 - 16:34

Anna:

Hoi Hanneke,

Wat een verhaal zeg... Wel superleuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen en beleven. Nou 't zal nog best een klus zijn om die creche en wat meer educatief karakter te geven,maar natuurlijk ok een vreselijk mooie uitdaging! Heel veel suc6 met al je werkzaamheden daar!

Liefs, Anna

• 12 September 2007 - 16:35

Jantine:

Ha meiden,

Geweldig zo regelmatig een bericht van jullie!! Super om iedere keer te lezen wat jullie doen. Nou als je nog Nijntje spullen/lesideeen o.i.d. nodig hebt voor kleuters. Roep maar wie weet kan ik wat mailen ofzo...

Groetjes weer,
    Jantine

• 12 September 2007 - 18:18

Jannie:

He Hanneke,

Echt leuk dat we hiervandaan met jullie mee kunnen leven.
    Wel uitkijken daar he!

Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal!

Groetjes,

Jannie

• 12 September 2007 - 18:30

Coralde:

Hoi Hanneke,

Leuk zo'n lang verhaal! Krijg je echt een beetje een idee wat jullie daar nou doen.
    Gave uitdaging die nieuwe creche. Misschien gaan ze wel weer snel op de oude voet over, maar ze kunnen er allicht iets van leren!
    Heel veel plezier!

Groetjes Coralde

• 12 September 2007 - 20:06

Dick En Gea :

hoi die hanneke,
    geweldig om zo´n ervaring mee te maken, maar pas op want de afrikanen zijn net als de wespen ze steken er agressief op los. Geniet van de tijd daar en schrijf veel ervaringen naar holland we zien naar je schrijven uit. Ook wij denken aan je. ONBEGRIJPELIJK HE.
    Heel veel succes en we zijn ervan overtuigd je red het wel.
    ps van dick heb je nog mooie bomen gezien. stekkie opsturen.

• 13 September 2007 - 06:15

Leanne:

Ha Hanneke,
    Leuk om je eerste ervaringen te lezen. Jullie kunnen mooie dingen gaan doen. Wel een uitdaging!
    Succes met alles en ik klijk uit naar je volgende verhaal
    X
    Leanne

• 13 September 2007 - 06:23

Caro:

He Han!
    Geweldig allemaal joh!
    Zo te horen heb je het erg goed naar je zin daar...
    Geniet ervan!
    Gaat het weer iets beter met je oog?
    Ik hoop het voor je...
    Xusje op je oog,liefs Caro!

• 13 September 2007 - 07:26

Tante Bettina:

Hallo Hanneke,
    Wat is het leuk om jouw verhalen te lezen. Wat heb je in die paar dagen al veel gezien en meegemaakt. Gaat het met je oog ook beter, ik hoop het. Gisteren heeft je moeder al het een en ander aan ons verteld bij opa en oma. Maar zo te lezen kunnen jullie je handen wel uit de mouwen steken, er veel te doen. Doe de groetjes ook aan je vriendinnen en veel succes met alles. Groeten van ons allemaal.Liefs Tante Bettina

• 13 September 2007 - 09:38

Carlo En Corrinne:

hee Hanneke,

Hier een berichtje van ons, met verbazing lees ik de verhalen van je, je zal wel aardig wat indrukken op doen. Tis toch eigenlijk wat dat we er hier weinig van merken hoe het daar is. Hee heel veel succes met al het werk wat je daar kan doen!!!!

groetjes van Carlo en Corrinne

• 13 September 2007 - 16:50

Gerrie:

Héy Hanneke,

Ik lees met verbazing elk bericht! Wat dapper, wat een mooie opdracht!
    Ik geniet van je verhalen! Wat denken wij eigenlijk weinig aan deze medemensen. Ik wens jullie veel successen en Gods zegen!

Groeten Gerrie

• 13 September 2007 - 17:19

Hendrik-jan & Rianne:

daaag!!
    tís daar wel bijzonder als je dat allemaal zo leest!
    hoest met je opgezwollen oogje??
    enne, de afrikanen, hoe zijn ze?? ha, ha!!
    hoe is de temperatuur daar??
    denk altijd beter dan in the netherlands!
    nou, hier alles goed, gewoon zn gangetje, geen bijzonderheden..
    nou geniet van de tijd, en we gaan je binnenkort ff een xtje bellen!!

heel veel liefs,

hendrik-jan & rianne

• 13 September 2007 - 18:10

Else-mieke:

Hej Han,

Eg leuk joh om al die verhalen te lezen,weet j ok n beetj hoe het daar gaat.Gaat het weer me j oogj ;-)

groetjes,

Else-Mieke

• 13 September 2007 - 18:15

Arjanne:

Hé!!

Ik vind het super om je te volgen, dus blijf maar lekker mailen. Ik dacht dat je daar 's avonds een beetje in je uppie zou zitten, maar zo te horen is het errug gezellig!

Nou, werkse!!!

• 14 September 2007 - 07:24

Jeannette:

Ha Hanneke,

Tsjonge ik vind het nu al een heftig verhaal van wat je allemaal ziet en meemaakt in ver Afrika.
    Maar wel een uitdaging zeg!! Fijn dat je zoveel kunt betekenen door er alleen maar al te zijn voor de mensen door.
    Ik wens jou SUPER veel succes toe!!!!
    Hartelijke groet Jeannette van Dam

• 15 September 2007 - 09:37

Addy:

Hallo Hanneke, hoe gaat het?
    k'Was net bij je moeder op de koffie en ik miste je , jij mij niet zeker als ik zo al die verhalen lees, doe je een hoop nieuwe indrukken op.
    Geniet er maar van
    Hartelijke groeten van je tante en ook van ome Gerrit

• 15 September 2007 - 14:06

Erna....:

eej hann...
    egt super dat we je zo kunnen volgen.
    Je krijgt nou egt een beetje een idee van wat julie daar allemaal doen.
    gelukkig dat j t daar wel naar je zin hebt!succes verder daar...geniet ervan...en ik kijk uit naar je volgende berichtj...
    -xxx-..liefs j nigtj

• 17 September 2007 - 08:57

Curly,:

Dear Hanneke,

Vandaag gaat het dus allemaal echt beginnen met "jullie" creche! Maar als ik alles zo lees, zal de planning wel (weer) niet kloppen.., dus begin je over een maand?
    Het bouwen van "De creche" van de Combi begint ook over een maand, wanneer je terugkomt zal, volgens onze planning, het uitzicht vanuit jouw slaapkamer een stuk aangenamer zijn!

Heb je Stef Bos al gezien?
    (14-9-07: WK Rugby in Frankrijk: South Africa-Engeland 36-0 !!!)

Groet, Curly

• 17 September 2007 - 09:18

Joke Den Herder:

Hallo Hanneke, fijn om zo te kunnen lezen hoe het daar met je gaat. Heel veel succes hoor. En pas goed op jezelf en elkaar. Hartelijke groeten.