Nieuwe creche... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Nieuwe creche... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Nieuwe creche...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

18 September 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Ha!
(Eindelijk) weer een bericht van me! k Was van plan om gisteren m'n mail bij te werken en een bericht op de site te plaatsen, maar Internet werkt hier (helaas) lang niet altijd.
De voorzieningen zijn sowieso niet echt super hiero. k Heb maar voor een paar minuten warm water bijv., wat betekent dat ik altijd een koude douche moet nemen, aangezien ik wat dat betreft niet super snel ben. Ook de stroom is nu voor 3 keer uitgevallen... Tot nu toe telkens s avonds. Zitten we daar in het pikkiedonker. k Maakte me in het begin nogal zorgen om de patienten hier in het Care Centre (is een deel van het gebouw waar ook wij wonen), of zij niet gebruik maken van apparatuur dat stroom nodig heeft. Dat is gelukkig niet het geval.

k Dacht dat gisteren de creche geopend zou worden, t bleek dus vandaag te zijn. Vrijdag en gisteren hebben we keihard gewerkt om de boel schoon te maken en de klassen in te richten. We kregen een compliment dat we zooo hard gewerkt hadden! We worden door de directrice als 'member' van de 'staff' gezien. Een heel aantal kinderen waren vandaag hartstikke bang, omdat het de eerste keer was dat ze een creche zagen. Het is gaaf ze te troosten en hen op hun gemak te stellen. Ik maak me wel zorgen om een nieuw kindje: ze maakt geen contact, ze praat niet... Ze loopt met vuile kleren rond: waarschijnlijk een straatkind. Ik weet tot nu toe nog niet precies de achtergrond van de kinderen. Of ze ouders hebben, waar ze wonen etc.
We hebben nog geen lesplan oid opgezet, daar is het nog te vroeg voor. Eerst even meedraaien, kijken hoever de kids zijn in hun ontwikkeling, kijken wat de leerkracht voor hen doet...

Alhoewel het s avonds onderling meestal wel gezellig is, is het leven echt niet fun hiero. Een aantal dagen geleden is weer een man van 29 hier in het Care Centre aan Aids overleden... Vandaag zagen we in de stad een man met krukken lopen. Toen we naar z'n benen keken, bleek dat hij geen onderbenen meer had en om zijn stompen had hij twee plastic zakken gebonden. Iedereen hier op straat heeft wel zijn eigen triest verhaal te vertellen. Ook de patienten hier. Ze waarderen het ontzettend wanneer je bij hen komt zitten en naar hen luistert. Of wanneer je muziek voor hen maakt, zoals we afgelopen zondag bijvoorbeeld gedaan hebben.

Even een paar algemene dingetjes: het is hier best warm overdag, s avonds koelt het snel af. Tis rond de 30 graden hier. Gek genoeg zie je nog heel veel mensen met dikke truien en mutsen op lopen. Het is rond 7 uur al erg donker.
Zaterdag heb ik in Eastgate, het grote shoppingcentra, een gitaar gekocht, Mettie en Liesbeth leren me hoe te spelen. Tegelijkertijd wordt van m'n gitaar dankbaar gebruik gemaakt, om te spelen voor de anderen.
Er is nu geen tijdsverschil, tussen Holland en Zuid-Afrika.
Maandag hebben we een Nationale Feestdag, dan hebben we VRIJ!!

Nou, dit was wel weer genoeg voor vandaag :D!

Heb je nog vragen ofzo, mail et!

Hartelijk bedankt voor de reacties, k vind et echt geweldig ze te lezen!

-x- Hann

  • 18 September 2007 - 14:59

    Jantine:

    Ha Hanneke,

    Weer een reactie omdat jij het geweldig vind ;-)!! Super dat de nieuwe chreche geopend is. Nu begint het dus echt? Elke dag die kindertjes opvangen! Gaaf dat je een gitaar hebt gekocht, ik had er ook nog 1 te koop gehad!! ;-) Hahah.. ik speel dus echt nooit meer. Jammer hoor!!

    Groetjes Jantine

  • 18 September 2007 - 15:34

    Evert En Marita:

    Hoi hoi han..

    Wat werken jullie hard zeg.. zo te lezen!! leuk!
    Maar triest hoor van al die zieke mensen, kan goed geloven dat je dat vanbinnen wel aanraakt! Je maak veel mee meid!

    Nou nog een fijne dag.. en we hopen snel weer wat te horen!

    Liefs Evert en Marita

  • 18 September 2007 - 17:13

    Leanne:

    Hanneke, leuk weer een bericht! Kzag afgelopen vrijdag je ouders nog bij de Oude Duikenburg. Zij moesten naar een verjaardag van je tante en wij hadden er een bruiloft. Meestal zag ik je nog in de Oude Duikenburg. Vond het wel een beetje vreemd dat je er niet was.
    Hey succes met alles en geniet van je vrije dag!
    Liefs,
    Leanne

  • 18 September 2007 - 18:55

    Anna:

    Hoi Hanneke,

    Heel gezellig al die verhalen, zo blijven wij op de hoogte van wat jullie daar allemaal doen. Muzikaal hoor gitaar spelen! ;-) Leuk dat je mensen nu ook op die manier kunt vermaken, wie weet kun je hen nog een klein beetje vreugde geven in hun vaak trieste leven. K kan me voorstellen dat het je elke keer weer enorm raakt als je al die armoede ziet!

    Nu de crèche geopend is kunnen jullie echt beginnen met kinderen opvangen! Leuk... je zult wel een echte band met die kids opbouwen!

    Geniet ervan en heel veel suc6 met alles wat je doet!

    Liefs, Anna

  • 18 September 2007 - 19:15

    Gerda:

    ha die hanneke!!!Alles goed daar in het verre afrika?? Leuk om je verhalen te volgen! met hoeveel kinderen zit je in zo'n creche??
    Succes....

    tot horens..
    Groetjes,
    Jaap gerda en Joel Hoogenboom

  • 19 September 2007 - 06:09

    Jaap (pabo):

    Ha Hanneke,

    Lukt het allemaal een beetje daar? Ik kreeg gisteren een smsje uit de Oekraine van Tanya... Weet je het nog? Het koor komt eind deze maand en begin volgende maand naar Nederland. Dan ga ik ze weer ontmoeten! Kom je ook even over gevlogen?

    Groetjes,

    Jaap

  • 19 September 2007 - 19:31

    Dianne:

    Heej hanneke!!! Leuk man!

    Succes en fijn weekend alvast! Geniet van de maandag!

    liefs dianne

    enne jantine mag ik die gitaar?

  • 19 September 2007 - 21:33

    Hendrikjan&rianne:

    ha zusJE!
    wat een herrie gister aan de telefoon!!
    we gaan je nog een xtje bellen maar hopelijke is het dan minder luidruchtig en geen autoongelukjes!!
    hjtje is zwaar jarloers op dat ene zinnetje in je tekst;Tis rond de 30 graden hier..
    moet van hj zeggen dat wij nu op bed liggen met de ijsspekels aan onze neus..(beetje overdreven??!!)maar je vermaakt je daar prima zo te lezen!!!das fijn om te lezen.. wat gaaf dat je een gitaar heb gekocht!!kan je over een maandje of 7!! een mooie voorstelling aan ons geven.maarre, wanneer komen er foto's op??wij zijn daar wel errug benieuwd naar..

    -x-x- hj&rianne

  • 20 September 2007 - 16:58

    Coralde:

    Hoi hoi,

    indrukwekkend die verhalen. Tot de herfstvakantie werk ik met de kinderen over Liberia, de kindsoldaten daar. Ik ben me nu dus aan het verdiepen in de cultuur en situatie van Afrika. Je krijgt dan echt kippenvel. Als je het dan echt met je eigen ogen ziet...Heftig lijkt me!
    Heel veel succes met je werk. Zet `m op!

    Groetjes Coralde

  • 20 September 2007 - 18:28

    Marga:

    haai

    kheb project gedaan voor livingstone afgelopen juli. de creche geschilderd en troep opgeruimd buiten.
    leuk om te lezen dat je daar nu werkt! oja geef mapena en david een knuffel als je ze ziet ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 187784

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: