Week in vogelvlucht - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Week in vogelvlucht - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Week in vogelvlucht

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

13 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Haaai!

Even een kort (hoop ik) berichtje, om te laten weten dat 'et nog prima met me gaat.

Deze week weer heel hard gewerkt. Vorige week waren we namelijk maar één dag op de creche geweest, we hadden een paar dagen hier op het carecentre gewerkt. Dingetjes uittypen, printen. De directrice was geloof ik wel een beetje pissig, want afgelopen maandag reageerde ze een beetje kort. Dinsdagavond was het ouderavond, en ze had ons een paar opdrachten gegeven om dingen voor de ouders aan de muur te hangen, en ze dacht dat wij er niet mee bezig geweest waren. Maar toen ze zag wat wij allemaal voor d'r gefikst hadden, was ze zó ontzettend blij! De gangen van de Dinaledi hebben we echt opgeknapt. Men had namelijk allerlei papieren ongeordend opgehangen, wij hebben geprobeerd er een beetje structuur in te brengen. Alles was zo 'eyecatching' en 'beautiful'. Rhada, de directrice, was zo onder de indruk geworden dat we opeens allemaal opdrachten erbij kregen. Met de vraag wat ze precies wilde zei ze zoiets van: k heb zoveel vertrouwen jullie, ik laat alles helemaal aan jullie over. Big compliment natuurlijk. Het is elke dag weer fijn om te ervaren hoe dankbaar de 'juffen' zijn met onze hulp. Ook al zijn we niet direct met kids bezig, dit geeft ook absoluut voldoening.

Volgens mij is dit een beetje een warrig verhaal aan het worden, maar de warmte is me een beetje naar m'n hoofd aan het stijgen:-) Tis voor het eerst sinds dagen weer lekker weer, het regende telkens.

Vandaag zouden we naar het Apartheidsmuseum gaan, met Mapena. Hadden we ver van tevoren afgesproken. In dat museum schijn je een beetje te snappen waar de haat tegen witten een beetje vandaan komt. Nu blijkt Mapena gisteravond al naar Pretoria vertrokken te zijn, zonder ons te informeren. Dus vandaag kregen we weer de teleurstelling te verwerken dat we weer eens op het carecentre opgesloten zijn. Op de zaterdagen willen we écht wat van Zuid-Afrika zien, maar er komt maar niets van. Alleen Dirk en Clazien zijn bereid ons ergens heen te nemen. Verder hebben de Afrikaantjes hier geweldige ideeën, maar veel ideeën worden niet waargemaakt. Shame. Zoiets is wel frustrerend hoor, altijd maar afhankelijk zijn van een ander. In Nederland hadden we allang een treintje gepikt en op eigen houtje dingen gaan ondernemen. Maar hier zit je altijd met je veiligheid opgescheept.

Nog een paar nachtjes slapen en de eerste visitors van Nederland arriveren hier! Woww! Carolien en Alijda hebben me gisteren laten weten dat ze naar Z-A komen! Kunnen zij in ieder geval aan levenden lijve ondervinden hoe het hier aan toe gaat:-)

Heb je trouwens de foto's al gezien, bij het vorige bericht?!

Hé, ik nok, ik had beloofd er een kort bericht van te maken. De vorige was ook al zo lang, 't is ook zo sneu als je achter je computer in slaap valt.

Doeidoei

Greets,
Hannie

  • 13 Oktober 2007 - 15:22

    Anna:

    hoi Hanneke,

    Leuk zeg om weer eens wat van je te lezen... nou je geduld wordt geloof ik wel op de proef gesteld bij die Zuid-Afrikaanse mentaliteit... Wel lekker dat jullie door de week hard kunnen werken, dan heb je daar tenminste wel voldoening in zeg. De zaterdagen zijn inderdaad om productief te gebruiken, lijkt me echt irri als je dan altijd zo afhankelijk bent van anderen. Wij hebben hier heel mooi herfstweer deze week. Vanmiddag zijn cath. en ik naar het bos geweest heerlijk... lekker spullen verzameld voor in de klas!

    Hé meid hou je taai daar en tot mailens!

    Liefs, Anna

  • 13 Oktober 2007 - 15:35

    Jantine:

    Ha Hanneke!
    Zelfs na jouw lange bericht nog wakker genoeg om ff een reactie te plaatsen ;-)!! Pfftt.. is voor mij vandaag niet voor te stellen dat je niet zomaar zelf ff ergens heen kan. Heel de dag op stap geweest en half Gelderland doorgefietst. Wat zullen jullie dat straks dan weer waarderen in the Netherlands!!
    Fijn weekend weer! En groeten aan Mettie!
    Jantine

  • 14 Oktober 2007 - 20:30

    Johan:

    sorry dat ik lange tijd niets van me heb laten horen, maar op een of naderde manier kon ik niet meer op de site komen werd geblokt ofzo.
    maar ik hoorde dat je bezoek krijgt kun,
    heel veel plezier nog daar

    groeten Johan en alline
    en familie

  • 15 Oktober 2007 - 14:08

    Opa En Oma Mauritz:

    hallo hanneke...

    ik heb ff op je site gekeken, en foto's bekeken...
    ik heb net ff een brief geschreven, dus je zal hem deze week misschien nog wel krygen..
    heel veel succes nog met alles wat je daar doet.

    kusjes van opa, oma en tante gerda....

  • 15 Oktober 2007 - 14:13

    Fam De Heus:

    heyy hanneke

    hoe is het daar??
    lukt het allemaal nog een beetj??
    we houden je site elke week bij, dus we blijven ongeveer wel op de hoogte.
    oma kom ook wel eens ff op je site kyken, dus die is ook goed op de hoogte..
    smaakt het eten daar een beetje??

    nou heel veel succes nog, en veel sterkte

    groetjes van de heusjes uit opheusden.....


  • 15 Oktober 2007 - 19:37

    Gerdi:

    Hoi Hanneke,

    Leuk om even rond te neuzen op je site.
    Geniet je goed?
    Ik begrijp dat het nog best lastig is om wat te zien van ZA. Maar niet thuiskomen hoor zonder er meer van te zien! Daar is het te veelzijdig voor.

    Je ouders en mijn ouders zijn goed aangekomen in Israël. Mijn moeder belde even kort vanavond.

    Zo af en toe zal ik eens een kijkje bij je nemen.

    Maak er een mooie tijd van!

    Groetjes!

  • 16 Oktober 2007 - 19:34

    Jaap-gerda-joel:

    Ha die hanneke?!
    Leuk dat je ons je foto's zo kan laten zien! Wat een dik ook zeg...vreselijk...heb je er lang last van gehad?!
    Wat super dat er bezoek komt vanuit nederland! voor hoelang komen zij?!

    Veel succes nog met al je bezigheden en de hartelijke groetjes van ons!!

    Fam Hoogenboom Dodewaard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 187971

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: