Dagindeling... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Dagindeling... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Dagindeling...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

23 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi everybody!

Na een aantal daagjes niets meer van me gehoord te hebben, is hier eindelijk weer eens een reactie van mijn kant vandaan!

Hoe gaat het met jullie? ‘k Moet niet altijd over mezelf beginnen…
Hier gaat alles wel oké hoor! De ‘sleur’ begint er al wel een beetje in te komen op de crèche. Elke dag ziet er ongeveer hetzelfde uit. Laat ik het even beschrijven:

7:05, m’n wekker gaat, na opnieuw een véél te korte nachtrust.

7:40 ontbijt. Elke ochtend is het een verrassing: krijgen we cornflakes, of krijgen we weetbix? Dat wordt namelijk om en om aan ons gegeven. Is er warme melk, of moeten we het met gewone koude oplosmelk doen? Even uitleggen wat weetbix is: een brokje met soort van vezels, als je er melk overheen giet, valt het uit elkaar, je kunt het dan vergelijken met kattenvoer. Zo ziet het er uit tenminste.

8:00 Ernest, onze chauffeur, staat klaar met z’n bus om ons naar de crèche te rijden. Na honderden robots (zo noemen ze stoplichten hiero) komen we in de Claimstreet aan, midden in hartje Hillbrow. Daar staat de crèche.
Na iedereen begroet te hebben, gaan we naar ons eigen lokaal. ’t Is een soort opslaglokaal, er staan allemaal stoelen, tafels, kasten. Ook staat er een bureautje met twee stoelen voor ons. Jabu, een jongen die de hele dag op de crèche rondloopt, om de generator (we hebben nog geen permanente elektriciteit) enz op gang te houden, heeft in dat lokaal een stereootje neergezet. Als we willen kunnen we dus een muziekje luisteren, maar aangezien de meeste CD’s typisch Afrikaanse muziek is, staat de stereo de meeste tijd uit. We hebben ook ons lamineerapparaat daar staan, waar we elke dag dankbaar gebruik van maken. Sponsors, bedankt:)!! Vaak komt er een juf binnenzetten, met een of andere opdracht. “Please, can you make blablabla for me?” Inmiddels hebben we maar een lijstje gemaakt met de opdrachten die we nog moeten doen, want we krijgen meer opdrachten binnen dan dat wij ze af kunnen vinken.

10:30 Onze maag begint na zo’n licht ontbijt toch echt weer hongerig te worden. We gaan richting de keuken om thee te zetten en brood te smeren. Ze smeren hier vanalles op brood, gelukkig hebben ze ook een potje pindakaas staan. Ash, je wil niet weten hoe blij ik hier ben met pindakaas!

11:30 De kinderen hebben inmiddels hun lunch gehad, Elisabeth, de vrouw die in de keuken werkt, komt soms met een bordje naar ons toe, wat betekent dat wij onze 3e ‘maaltijd’ krijgen.

13:00. Jabu komt ons ophalen, om naar de MES hoofdgebouw te gaan. Na een wandelingetje door Hillbrow krijgen we onze 4e maaltijd. Op de MES ontmoeten we de Joshua’s, of ander staff van de MES. Altijd wel een gezellige boel daaro. Het eten daar is ook ontzettend goed!

13:30 We moeten weer terug naar de creche. De kinderen slapen tot 14:00, maar aangezien wij tot nu toe nog niet veel met de kids doen, gaan wij weer naar ons lokaaltje om het werk weer aan te vangen (is m’n taalgebruik er niet beter op geworden:P?).

Om 16:00 hoort Ernest weer voor te staan, vaak is het later. Rond 17:00 zijn we weer terug in het carecentre. 17:00 is ook de tijd dat wij hier eten. Burp, 5e maaltijd. Hier op het carecentre is het eten de meest van de tijd echt niks aan, ook al is het de laatste tijd, nu de nieuwe housekeeper er is, wel beter geworden.

Rond 18:00 begint onze avond hier. Douchen, soms even een mailtje tikken, gitaar pingelen, dagboek schrijven, tekenen en vooral: kletsen kletsen kletsen met alle gasten die rondlopen hier. Er wordt vaak aan me gevraagd, voel je je niet gevangen daar? Als k met m’n Nederlandse ogen dit zaakje hier bekijk, dan ben je aardig gevangen inderdaad. Maar zo voel ik het niet. Het carecentre is toch een soort van thuis voor ons geworden. En thuis voel je je niet gevangen. Daar komt nog eens bij: als je in Nederland iemand wil ontmoeten, dan ga je er op uit, voor ons is dat niet nodig, omdat hier tientallen mensen wonen. Als op elke kamer één iemand woont, dan kunnen hier 80 mensen wonen! Als je dus op visite wil gaan, dan heb je tientallen kamertjes waar je uit kunt kiezen. Niet bepaald opgesloten dus:-)

00:00 Tijd om te slapen… k Heb sinds ik hier zit, nog niet voor 22:00 geslapen. Bad! ‘k Ben er nu op ingesteld dat k rond 6 a 7 uur slaap per nacht. Is wel genoeg.

Zo ziet ongeveer een doordeweekse dag er uit. Afgelopen maandag hadden we trouwens tussen de middag een meeting, de eerste in de crèche met al het personeel. We hebben verschillende keren te horen gekregen hoe geweldig het is dat wij op de crèche werken. De leerkrachten waarderen ons werk zeer en gebruiken het ook echt in de klas (zie foto’s). Rhada verwachtte van ons dat we veel in zouden brengen op de vergadering, telkens vroeg ze ons om respons. Alsof we zó ontzettend belangrijk zijn (zijn we ook wel een beetje:-D).

Afgelopen weekend zijn we naar Dirk en Clazien geweest. We hebben Pretoria (hoofdstad) gezien. Het is lente hier, en een bepaald soort boom, de Jakaranda, bloeit nu heel mooi paars. Dus de hele stad heeft een paarse gloed. Ook zijn we naar het Voortrekkersmonument/museum geweest. Daar hebben we iets gezien van de ‘witte’ ofwel blanke geschiedenis. We krijgen hier veel mee van de zwartjes, het is goed om iets te zien van de geschiedenis van de witjes. Zondagavond zijn we weer terug gereden, van de Ger.Gem in Randburg, naar het carecentre. Dit keer zónder te verdwalen. De keer daarvoor zijn we namelijk verdwaald (s avonds!!) in Johannesburg, zonder overdrijven: een levensgevaarlijke ervaring zijn we rijker. Sinds dien hebben we elke dag de straten in ons hoofd geprent, vandaar dat we nu zonder fout rijden thuis zijn gekomen.

Nog twee nachtjes slapen, dan krijgen we weer vers bloed hier in Joburg!! ‘k Ben echt aan het aftellen: Carolien en Alijda arriveren donderdag. We hebben met elkaar al een aardige planning gemaakt, wat we allemaal gaan bezoeken enzo. Op zich kun je hier niet direct op een planning aan, we zijn qua transport tuurlijk altijd afhankelijk van een ander, maar k hoop dat men zich een beetje aan m’n planning houden wil:-D. Tis voor onszelf ook een beetje vakantie houden, als de meiden er zijn. Nu hebben we een geldig excuus om ook doordeweeks andere leuke dingen te gaan doen.

We hebben trouwens een vakantie geboekt, naar Cape Town. 19 November gaan we, binnenlandse vlucht, we blijven één week in Kaapstad, we huren een auto en gaan via de kustroute omhoog, tot Port Elizabeth. Daar nemen we een vlucht terug. In december is het hier namelijk zomervakantie, vandaar dat we dan vrij genomen hebben!

Hé, tis wel weer genoeg voor vandaag. Als je vragen hebt, ook over het werk oid hier, stel ze dan gewoon, dan kan ik er de volgende keer (als ik er nog aan denk) rekening mee houden! Of als je ergens foto’s van wil zien, geef even een gilletje!
Als laatste (last but not least) wil ik de zenders van de kaartjes onzettend bedanken! ‘k Heb écht m’n eigen feestje hier, als er post aankomt. ‘k Heb al een aantal keer geprobeerd post terug te sturen, maar t komt veelal niet aan. Vanaf Holland gaat het dus wel gemakkelijker!

Opa’s en oma’s, bedankt voor jullie gezellige brieven! Oude buurvrouw Gerdien, Ome Cornelis & tante Bettina, tante Addy, Jaap en Gerda Hoogeboom, Jantine, Petra en tante Wilma & ome Manje: hartelijk bedankt voor jullie kaarten!!

Nou, tot schrijfs, bels, mails!
-x- Hanniepannie

• 23 Oktober 2007 - 19:58

Jantine:

Ha Hanneke!
    Leuke foto's!!
    Wat een bizar goedje eten ze daar... Ieks... daar was Oekraine misschien toch niets bij!
    Succes weer verder!
    Groetjes Jantine

• 23 Oktober 2007 - 20:38

Erna:

heej han..:D
    eindelijk een berichtj van mij..
    maar ik kon op de een of andere manier niet op jou site komen..:@..heel raar..!!
    mja..nu ben ik dus al je verhalen aan het lezen daar ben k wel even zoet mee geweest..;)..Gelukkig dat je het daar zo naar je zin hebt, en volgens mij hebben die kinderen het daar wel getroffen met jullie. Ik zag ook die foto van je oogje voor het eerst nu. Vreselijk...echt niet normaal zeg..:(.. De fotoows zijn ook echt heel leuk.
    maar ik ga proberen nu je verhalen bij te houden als de site het blijft doen. heel veel succes verder he..!!
    -xxx-jee erniej

• 23 Oktober 2007 - 20:42

Randwijkse Tante:

He al je belevenissen weer gelezen.Wat fijn he dat je gauw bekende gezichten ziet.
    Wie weet wat voor hollandse lekkernijen ze voor je meenemen????
    1zak lekkere centendrop of zo.
    Hier is het koud heeft wat gevroren ook lekker hoor boerenkool weer(hihi)
    Nou meissie geniet lekker met de gasten en veel werkplezier.
    Liefs uit randwijk:herman,niels en willema doei

• 23 Oktober 2007 - 20:53

Anna :

Hoi Hann...

Gezellig om weer eens wat van je te horen en te zien. Zo blijven we hier in ons koude kikkerlandje ook op de hoogte hè. Wat een stralend weer hebben jullie zeg, bij ons schijnt de zon ook wel veel,maar 's nachts bereiken we zo ongeveer het vriespunt. Lekker koud dus... We genieten deze week van de herfstvakantie, prachtig die gekleurde natuur.

Veel plezier als Carolien en Alijda er zijn en veel suc6 bij alles wat je doet!

Liefs, Anna

• 23 Oktober 2007 - 21:13

Carolien:

Han!!!
    Leuk je vanavond weer even gesproken te hebben...
    Morgen nog even de koffer inpakken en dan gaan we morgen toch echt richting Afrika!!!
    Ik weet zeker dat het mega leuk gaat worden, alleen al heerlijk dat we bij kunnen kletsen!
    De eerste week gaan we niet slapen hoor, zou zonde zijn van onze tijd;-)
    Tot donderdag!
    Xus Caro

• 24 Oktober 2007 - 17:12

Wimke:

Ha Hanneke,
    Was idd weer even geleden een berichtje van jou, ik keek er al weer naar uit :-)
    Is wel een contrast hoor als ik kijk naar jullie bij die boom met bloemen en wij hier tussen de paddenstoelen ;-) (zie over een poosje de kaart)
    Wat leuk zeg dat jullie binnenkort op vakantie gaan. Leuk ook om te zien wat jullie zoal maken/gemaakt hebben, een heel werk hoor! Interessant om je dagindeling te zien, zo krijgen we een nog beter beeld van alles daar.
    Succes maar weer!
    Groetjes Wimke

• 25 Oktober 2007 - 11:27

Tante Addy:

Hoi Hanneke, nog heel even en dan kan je die 2 hollandse meiden vastpakken,( k'zou er graag bij willen zijn, maar ja, soms kan niet alles wat je wilt) ik wilde je even twee heeeeele fijne weken toewensen, en pas je goed op je loge's en gaan jullie ook op tijd naar bed???, want die dochter van ons is in staat om uren door te gaan, Heel veel plezier en geniet er maar lekker van. Doe iedereen de groeten daar en tot horens
    Lieve groetjes van Ome Gerrit en Tante Addy

• 27 Oktober 2007 - 11:47

Randwijkse Tante:

Hallo daaro.En zijn de hollanders er al????
    Zeker geen tijd om te internetten zo,n hoop bij te kletsen.
    Ik hoop dat jullie het beregezellig hebben .
    Geniet er lekker van pas wel goed op......
    greetz en een dikke knuffel van ons uit randwijk.
    Hou aleida ook goed in de gaten he????
    Doei doei.
    PS ben je al leuke recepten tegen gekomen(HI HI) ????

• 27 Oktober 2007 - 14:13

Oma Mauritz:

Hanneke ik heb jou berichtjes gelezen, fijn dat Carrolien er is, en Alijda, die willen misschien straks ook niet meer terug:p

Je vader en moeder zijn weer thuis, fijn he?

De groetjes van Opa, Oma en tante Gerda

• 27 Oktober 2007 - 21:20

Aly En Herman:

wij lezen regelmatig jou berichten we kunnen ons heel veel dingen indenken.
    Bij Dicla is het goed toeven he.
    wij zouden daar best weer eens willen kijken .
    doe allen de hartelijke groeten van ons ook aan Carolien en Alijda.
    jij ook succes met je werk en natuurlijk je vrije tijd.Vinden jullie biltong ook zo lekker? en droe wors?

• 29 Oktober 2007 - 13:15

Fam Hoogakker:

Hoi lieve lieve Hanneke,

Ontzettend bedankt voor je briefje,
    we vinden dat echt leuk!

We hadden alleen net vanmorgen weer een briefje geschreven en al dichtgeplakt, dus de volgende brief zullen we je vragen beantwoorden...;)

een dikke kus van ons.

• 29 Oktober 2007 - 17:56

Leanne:

Ha Hanneke, Weer even een reactie. Ik kon een poosje niet op je site komen. Bij mij hadden sommige mensen er ook last van. Hoort er denk ik een beetje bij.
    Leuk om wat van je dagindeling te lezen. En natuurlijk de foto's te bekijken. Krijg je gelijk een beetje een beeld. Hey, heel veel succes met alles!

• 29 Oktober 2007 - 18:11

A...nneke De Heus:

hoi, H...anneke
    Echt leuk, al die berichten van jou te lezen! Hoop dat je een superleuke tijd hebt met Alijda en Carolien. Ben best jaloers eigenlijk. Hebben ze daar ook pannenkoeken? Anders is Alijda zo weer vertrokken....! Doeiii, groetjes, Anneke.

• 06 November 2007 - 20:37

Hendrik Jan:

Ha lange lijst. Hoe gaat het met je.
    Ik heb je alweer een tijdje niet meer gesproken en was benieuwd of er nog iets interesants te lezen was op je site,
    Ik moet zeggen dat ik als muffe staalman toch wel onder de indruk was van die mooie bomen en bloesem daar in z-a. en dat mooie stulpje van fam. tijsen liegt er ook niet om.

Hier alles okay. behoorlijk koud helaas. op dit moment ongeveer 30 graden onder nul. De ijsberen lopen nog te klappertanden.verder wijnig nieuws te melden. We hebben laats een nieuwe machine gekocht waar ik wel trots op ben. Maar ook dat zal voor je geen wereld nieuws zijn.

han
    ik ga nu nog even engels leren. en daarna lekker op een oor. Rianne is vanavond en vannacht werken, dus voel me een beetje eenzaam ..... tot volgende week he???? Ik ben benieuwd of je er nog net zo schattig uit ziet als enkele maanden geleden.

Groeten, je allerliefst broer.

• 06 November 2007 - 21:01

Jose+fam:

he han

nou nu dan een berigie van hier kzat is een avondj 8er de pc en dag lak mais wat na han st nou hier is alles goei met de hele fam en kun je het nog een bietje uithouwen daro?wel geslg dat alijd en caro zijn gewees.eg gave fotos kze al tegen jan ik wil ok wel x gaan hij ze je moet het eg een x gezien hebben ik ze nou dan gak mej.he ik wens je nog veeeeel suc6 met je zwarte kids daaro en geniet van je vakantie dan kun je mis wa t langer slapen...de groeten uit opheusden........