Hooggeëerd bezoek!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Hooggeëerd bezoek!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Hooggeëerd bezoek!!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 November 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Dumella allemaal!

Hoe bevalt het daar in het koude kikkerlandje? Allemaal al in de dikke winterjassen gestoken? Handschoenen al voor de dag gehaald? Laat ik even gemeen doen: het weer is heerlijk hier, soms zelfs rond de 30 graden. Goed toeven hier :-D

We komen net terug van de airport. Snif. We hebben daar Carolien en Alijda weer achtergelaten. Zij gaan hun drukke leventje in Nederland weer hervatten, wij blijven achter. Dan lijkt het opeens erg lang, om hier nog een half jaar te zijn, voordat je elkaar weer in levenden lijve ziet. (Dit stukje heb ik gisteren getypt)
Sorry dat ik zo lang niets meer op de site heb gezet, maar de laatste dagen heb ‘k het aardig druk gehad.
‘k Zal even kort het programma toelichten wat we met Carolien en Alijda uitgespookt hebben.

Donderdag: na een dagje ‘crèchen’ zijn we gelijk doorgereden naar het vliegveld. We moesten best even wachten daar, maar eindelijk zag ik daar een blond hoofd boven de anderen uitsteken! Na elkaar 2 maanden niet gezien te hebben, is het moeilijk de traantjes te bedwingen. Thuis op het carecentre had men een feestmaaltijd klaargemaakt, althans, voor ons vieren was het een feestmaaltijd. Alles wat maar anders is dan pap en rijst is een streling voor het gehemelte ;-) Je merkt trouwens wel dat ik m’n taalgebruik enigszins aangepast hebt, na enkele opmerkingen vanuit jullie hoek. Al snel hebben we Carolien en Alijda (C&A) de kamer gewezen. We hebben hier best luxe kamers hoor, met een douche op de kamer. (Het is zelfs op mijn kamer zó luxe, dat ik zelfs voor een halve minuut warm water heb – douchet erg gemakkelijk – of had ik dit al eens aangehaald?)
Het was trouwens echt een feestje om de spullen te bekijken die er meegekomen waren uit Nederland. Bij elkaar hebben C en A 14 kilo extra meegenomen, spulletjes van Mettie en mij. En dan nog cadeautjes, snoepjes… Echt een stukje Nederland wat meegekomen was :-D

Vrijdag: de planning was om naar het Apartheidsmuseum te gaan. Zoals jullie allemaal ongetwijfeld weten, is de invloed van de Apartheid (Google even, en je leest er meer van) hier nog erg groot. Wit tegen zwart, zwart tegen wit. Er is een grote haat tussen het zwarte en het witte, helaas. Ik wilde C&A zoveel mogelijk van Z-A, Jo’burg laten zien, de gave, maar ook de ellendige kanten. Natuurlijk was het ook vrijdag weer een gedoe met het vervoer. Niemand die ons kon of mocht rijden. We hebben het Apartheidsmuseum-plan maar laten varen, en zijn in een taxibusje gestapt om naar Eastgate, het winkelcentrum, te gaan. Lekker Westers :-)
Dan vrijdagavond: zoals we allemaal weten houden C en A wel van een feestje (:-p) dus Mettie en ik hadden besloten een Zuid-Afrikaanse Hoornaar, een Z-A feestje te geven. Wauw, ’t was écht zo gezellig! We hebben al onze zwarte vrienden en vriendinnen uitgenodigd, zodat C en A daar kennis mee konden maken. Er zijn zo’n 40, 50 gasten gekomen. Ze proefden al aardig wat van het zwarte cultuurtje.

Zaterdag: rond 10 uur stonden we met lunchpakketje en al klaar, rond 1 uur of zelfs later zijn we vertrokken. Jaja, naar het Apartheidsmuseum! Intussen regende het, wat dat betreft zat het C en A wel een beetje tegen. Maar goed, ervaren ze hoe wij leven hier :-D. Het Apartheidsmuseum was indrukwekkend, vooral de beelden, de gruwelijke films die je te zien kreeg. Maar we misten iemand die ons meer kon uitleggen, want de chronologie en dergelijke ging me even boven het hoofd.
Na gezellig met elkaar gegeten te hebben bij het museum zijn we weer terug gegaan naar het carecentre. ’s Avonds hebben we niet veel bijzonders meer gedaan, de weekenden zijn qua uitgaansleven niet te vergelijken met Nederland. Het was heerlijk hun reactie’s te horen op alles wat zij meemaken hier. Voor ons is veel al normaal geworden, zij bekeken de wereld om zich heen ‘vers’, het was heerlijk even bij te kletsen!

Zondag: ’s Ochtends zijn we naar een kerk in SoWeTo geweest. Een wat kleinere kerk, we werden gastvrij verwelkomd. We moesten zelf nog een lied zingen voorin de kerk. Aan het eind van de kerkdienst kregen we allemaal een warme maaltijd. ’s Avonds zijn we naar een totaal andere kerk gegaan, een mix van zwart en wit: de Rhema-kerk. Het is een megagrote kerk, waar duizenden mensen bij elkaar kunnen komen. Voorin de kerk staat een grote band, compleet met licht-effecten, screens etc. Niet een kerk waar ik me direct op m’n gemak voel. Maar aangezien wij C en A zoveel mogelijk van Z-A wilden laten zien…!

Maandag: C en A hebben een dagje met Liesbeth en Laura meegelopen, in het hospice. Ze zijn die dag op outreach geweest, ze hebben veel ellende gezien in Jo’burg, de vuilnisbelten opgeweest, om daar mensen te bezoeken. Wij zijn gewoon naar de crèche gegaan, het werk gaat gewoon door voor ons, ook al hebben we ‘vistite’…

Dinsdag: C en A liepen een dagje mee met ons, we hebben hen de crèche laten zien, projecten van de MES, we zijn naar de wekelijkse, saaie MES-meeting, een soort vergadering, gegaan. Die avond hebben we, met Simon en Mapena, in een leuk basic restaurantje gegeten.

Woensdag: ‘k ben gewoon naar de crèche gegaan, C en A hebben een dagje gerelaxed, geslapen en genoten van de zon. Wij zijn iets vroeger van de creche naar huis gegaan, want die avond zouden we naar Dirk en Clazien gaan. Rond 9 uur waren we in Krügersdorp. Daar was het weer erg gezellig.

Donderdag: op naar Pilanesberg! Pilanesberg is een wildpark, te vergelijken met het Paul Krügerpark, maar dan iets kleiner (‘maar’ 50.000 ha). Dirk had een busje gehuurd, daar zaten we dan met z’n achten in. We hebben uren door het park gereden, wauw, wat is het daar gaaf zeg! Ik voelde me zó een met de natuur. Na elke bocht van de onverharde wegen was het weer spannend of je een dier aan zou treffen. We hebben een olifant, zebra’s, giraffes, neushoorns, nijlpaarden, impala’s en tig andere bok-achtige beesten, in de verte hebben we tijgers gezien. Vrijdagochtend hebben we zelfs een cheetah, een jachtluipaard gezien. Dat was echt een zeldzaamheid, die beesten krijg je niet vaak te zien. Het was net een megakat, die daar in de boom lag.
Het is niet te vergelijken met een dierentuin, wat je daar ziet. Die dieren daar leven én overleven daar. In een dierentuin worden alle beesten braaf van elkaar gescheiden, hier zie je de dieren hoe ze hóren te leven. ‘k Ben echt een natuurfanaat, ‘k kon hier m’n hart maar ophalen.

Vrijdag: om 05:00 het bed uit, de natuur is ’s ochtends echt ontzettend mooi. ‘k Heb voor het eerst zelf gereden in Zuid-Afrika, ‘k ben met de bus door Pilanesberg gecrosst, gelijk geoefend om aan de linkerkant van de weg te rijden. Op de cheetah na, hebben we toen geen nieuwe dieren gezien. We hebben ’s nachts trouwens in een soort park aan de rand van Pilanesberg overnacht.
’s Middags zijn we naar SunCity gegaan. Dat is een groot entertainmentpark, met o.a. een megaduur hotel, waar je 2000 euro per nacht mag betalen. Daar was ook een openlucht zwembad, een soort golfslagbad, waterglijbanen, maar ook gokhallen (waar bejaarden hun pensioen-geld erdoorheen draaiden – word ‘k wel een beetje triest van), casino’s etc. We hebben daar heerlijk gezwommen. Hier in Jeppestown en Hillbrow is het niet echt slim te gaan zwemmen tussen alle zwartjes, dat kun je je vast wel indenken.
Vrijdagavond had Marinda, de dochter van D & C het maandelijkse dartavondje georganiseerd. Rond de 30 vrienden, familieleden kwamen bij elkaar, hartstikke gezellig. Samen met Alijda heb ik ook een potje gedart, met speciale regels enzo. Wij deden er ongeveer 1,5 uur over, terwijl je normaal na een half uurtje wel klaar bent met zo’n potje ;-)

Zaterdag: we zijn met Herman (zoon van D en C) en Greetje naar een leeuwenpark gegaan. Daar rijd je ook met een auto doorheen, de dieren zijn hier wel van elkaar gescheiden. Rond 13:00 werden de leeuwen, cheetah’s, tijgers, wilde honden etc. gevoerd. Dat vredige toneeltje wat we donderdag en vrijdag gezien hadden, veranderde nu in een wreed plaatje. Al dat gescheur en getrek aan dat vlees. We zijn ontzettend dicht langs joekels van leeuwen gereden. Ash, wat zien die beesten er gaaf uit. Als die dieren honger hebben, moet je echt oppassen, zelfs in je auto. Er stonden nu namelijk twee auto’s daar tussen die leeuwen met een lekke band – resultaat van hun agressie.
In het park had je ook de mogelijkheid om tussen kleine tijgertjes in het hok met ze te ‘spelen’. Net is voor Hannie tuurlijk ;-), ook al heb ik veilig de allerkleinste beestjes opgezocht, ‘k vond die grotere tijgers toch aardig link.

Zondag: twee keer naar de kerk in Randburg, de Ger.Gem., geweest. ’s Ochtends kregen we een preek te horen naar aanleiding van Hervormingsdag. Die avond zijn Laura, Liesbeth, Mettie en ik weer terug naar het carecentre gegaan. We hadden nog niet direct afscheid van elkaar genomen, omdat Mapena beloofd had ons dinsdag naar het vliegveld te brengen. ‘k Haat afscheid nemen. Zonder verdwalen zijn we straight naar het carecentre gereden. Was wel weer afkicken hoor, na zo’n vakantietje. We waren er echt aan toe, gewoon even een keer helemaal niets doen!

Maandag: toch maar weer naar de creche gegaan. C en A hebben zich vermaakt bij D&C. Op de crèche zijn we erg druk voor aanstaande zaterdag. Het schooljaar is hier namelijk bijna voorbij, in december is de zomervakantie. Zaterdag is er een concert en graduation, de oudste kinderen, van 6 jaar, gaan van de pre-school af, om volgend jaar naar een gewone basisschool te gaan. Het onderwijs is tegenwoordig verplicht vanaf 5 jaar. Waar wij werken is dus te vergelijken met een kleuterschool. Zaterdag wordt een hele happening. De kids krijgen zo’n zwart hoedje op, zwarte ‘toga’, alle klassen doen een soort toneelstukje voor de ouders. Elke dag zijn ze daarvoor aan het oefenen.
Ik ben benieuwd of het allemaal gaat passen zaterdag, het is gewoon in een klaslokaal. Mettie en ik zijn het klaslokaal aan het inrichten, versieringen aanbrengen, ook geven we praktische tips aan de leerkrachten.

Dinsdag: we hadden de afspraak gemaakt om 17:00 uur te vertrekken naar het vliegveld. Aardig laat, want om 7 uur zouden C en A al de lucht in gaan. Om 5 uur waren Mapena en David er eindelijk, bleek er geen auto beschikbaar te zijn. Grrrom. Waarom gaat alles nu op z’n Afrikaans?! Uiteindelijk zijn we met z’n 6en in een mini-autootje gepropt. Om 17:10 reden we weg, ‘k had inmiddels van Alijda gehoord dat ze om 18:00 moesten boarden. Om 17:45 stoven we de vertrekhal in. Al hijgend nog een kwartiertje bij kunnen kletsen. En toen moesten we dan toch wéér afscheid nemen. ‘k Zei je al: ‘k haat zulke momenten. 'k Probeerde me groot te houden, maar daar ben ik toch niet echt in geslaagd.
Daarna zijn we naar de Mac gereden, van de Mac vandaan heb ‘k weer zelf gereden. Mapena en David vonden het eerst geloof ik aardig eng, maar we moeten toch wel oefenen, aangezien we de 19e naar Kaapstad gaan en dan doorrijden naar Port Elizabeth.

Dan nog iets: op de crèche wordt er (geld) gestolen. Dat is nu al twee keer gebeurd. En een juf heeft andere juffen betrapt op het stelen van spullen uit de keuken. Zij heeft dat tegen de directrice gezegd, maar de directrice kan niet zeggen dat ze het van die ene juf weet, want dan loopt die ene juf weer gevaar. Zo gaat dat hier: afrekenen. De laatste keer zijn er spullen uit de tas van een juf gestolen die in ons lokaal lag. Dat is wel rot hoor, ze moeten ons nog maar net vertrouwen (Wij zitten hier namelijk 8 maanden zonder salaris ;-) )Maar dat doen ze gelukkig nog wel.
Je moet hier altijd rekening met het criminele gebeuren houden. Zoals de versieringen in het klaslokaal, die hadden we niet hoog genoeg gehangen, de ouders zouden er bij kunnen, ofwel dan kan het gestolen worden. Pfoe, dat is wel irritant hoor, het zit gewoon niet in ons om daar rekening mee te houden.

Hé, het verhaal is weer erg lang aan het worden. ‘k Kan nog wel meer vertellen, maar ik moet toch een keer stoppen! Wimke, tante Bettina, hártelijk bedankt voor jullie kaartje!!

Tot mails, schrijfs, bels!

-x- Hannnn

• 07 November 2007 - 12:14

Cathy:

Gaaf zo'n lang verhaal. Jullie moeten nu weer afkicken. Tel maar weer af tot februarie dan komt de volgende groep Hollanders!

-xx- Catharina

• 07 November 2007 - 12:17

Coralde:

Hoi meiden,

Jullie maken wel wat mee zeg. Daar is het leventje van dag in dag uit toch wel erg eentonig bij!
    Gaaf dat wildpark, lijkt me super om mee te maken.
    Maar voorlopig houd ik het toch nog maar even bij m'n klasje in Schepenzeel!
    Succes met jullie werk!

Groetjes Coralde

• 07 November 2007 - 14:40

Anna:

Hoi Hann...

Wat een gezellig lang verhaal zeg. Nou je hebt weer heel wat gezien en beleefd. K kan met voorstellen dat het super was om Carolien en Alijda weer te zien. En dat je zomaar zo'n jong tijgertje durft te aaien.. haha.. net een poesje als je 't zo ziet, gek idee hoor. Werkse op de creche!

Liefs, Anna

• 07 November 2007 - 17:50

Petri:

Allemensen, wat typ jij giga lange verhalen. Je moet wel een erg grote duim hebben om dit eruit te zuigen...;-) Gaaf hoor wat je allemaal weer geschreven hebt!!! Je maakt erg veel mee zie ik wel!!! Tja...dat tijgertje...toch apart dat je die gewoon aan het aaien bent. Hoe kan dat in vredesnaam? Kun je daar wat meer van vertellen?

xxx Peet

• 09 November 2007 - 23:32

Gea En Dick:

Het is nu weer afkikken voor jullie maar misschien kunnen jullie een handeltje beginnen in olifanten om bomen van het land te halen en te laden met die lange slurfen .(het is hier nl. drijfnat en koud) Dolce en Gabana willen ook graag komen maar dan moeten jullie wat langer blijven wij moeten eerst een paar jaar sparen.C en A hebben misschien wel sponsers gehad. Probeer samen de laatste maanden er iets moois van te maken en heel veel sterkte. Zie uit naar het volgende bezoek.
    PS Willen jullie de groeten doen aan Dirk en Clazien? groeten dick en gea

• 15 November 2007 - 14:22

Fam. Mauritz:

Nou er gebeurt veel aan in het Z.Afrikaanse land.
    Zondag zagen we Carolien weer lopen en het is dan bijna niet te geloven dat jullie elkaar daar ontmoet hebben. Maar de foto's zijn het bewijs.
    Ik denk dat het geen kwaad kan om eens te zien dat het niet overal weelde is in de wereld. Zal je hopenlijk verrijken.
    Hartelijke groet,
    Fam. A.Mauritz 'tArmenland te Opheusden

• 04 December 2007 - 17:31

Janneke Van Noort:

he

alles goed?
    ik kijk telkens naar jou plaatjes of er nog leuke op staan

-xxxxxxxxxxxxx-

• 04 December 2007 - 17:33

Janneke Van Noort:

he
    ik kijk telkes naar jou plaatjes.
    voor mijn wekstuk