Insight in some facts... - Reisverslag uit Opheusden, Nederland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Insight in some facts... - Reisverslag uit Opheusden, Nederland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Insight in some facts...

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

15 Juni 2017 | Nederland, Opheusden

Misschien herken je het wel; je hoort over de problematiek rondom Griekenland (of Italië) en je weet eigenlijk niet precies wat er gaande is, wat de politieke beslissingen zijn etc.
Tijdens de maanden dat ik zelf werkzaam was in Griekenland zijn er regelmatig vragen boven komen drijven bij me. Hoe zit het nu met... de Turkije-deal? Waarom zijn de mensen waar ik mee werk er zo huiverig voor om teruggestuurd te worden naar Turkije? En ga zo maar door.

Ik heb in die maanden verschillende artikelen gelezen (lang leve internet) en heb voor mijzelf een aantal feiten op een rij gezet. Graag wil ik die met je delen, zodat ook jij een inkijkje krijgt in de problematiek rondom de Middellandse Zee. En ja, ik noem het woord 'vluchteling'. Inmiddels is dit abstracte begrip voor mij levende wezens geworden. Mensen aan wie ik mij verbonden voel. Met wie ik de pijn, frustratie, wanhoop, maar ook geluk en plezier deel.

Over een aantal weken hoop ik weer terug te gaan naar Lesbos en mijn werk daar te hervatten!

-------------------------------------------------------------------------------------

Turkije-deal:
- Terugsturen van vluchtelingen van Griekenland naar Turkije. Het gaat om hen die óf geen asiel aanvragen in Griekenland óf waarvan de asielaanvraag niet-ontvankelijk is verklaard.
- Voor elke Syriër die teruggestuurd wordt naar Turkije, wordt er één Syriër van Turkije op een legale manier opgenomen in Europa
- Turkije ontvangt EU-geld (6 miljard euro in totaal)
- Voorwaarden: O.a. afschaffen EU-visumplicht voor Turkije
- Toestroom naar Griekenland is verminderd, waardoor er minder mensen op de zee omgekomen zijn. Maar… Dat mensen in Griekenland blijven steken komt vooral doordat de grens met Macedonië dichtzit (Balkanroute). Doorreizen naar West-Europa is daardoor niet meer mogelijk. Dat heeft het animo voor de oversteek meer getemperd dan de afspraken met Turkije.

Geopperde oplossingen:
- De aandacht moet uitgaan naar het voorkómen van vluchtelingenstromen.
* Dat betekent het voorkómen van oorlog en grove mensenrechtenschendingen, en dat lijkt een utopie.
- Vluchtelingen zijn veel beter af als ze in de nabuurlanden worden opgevangen.
* Deze landen herbergen al enorme aantallen vluchtelingen.
- Vluchtelingen zouden eerlijk over de westerse landen verdeeld moeten worden.
* De praktijk leert inmiddels dat het de EU-landen niet lukt een gemeenschappelijk probleem aan te pakken
- Amnesty: “Veel meer internationale samenwerking is ongetwijfeld het enige dat in de richting van een oplossing komt. Voor die samenwerking is er weinig inzet. De UNHCR is binnen de VN niet zo’n erg belangrijke organisatie…”

Vollopen van de Griekse eilanden:
- Aanhoudende aankomst nieuwe vluchtelingen
- Mensen vragen asiel aan in Griekenland (waar men voorheen doorreisde naar andere Europese landen), omdat anders het gevaar bestaat teruggestuurd te worden naar Turkije.
- Langzame besluitvormingsproces
* Alle asielaanvragen worden individueel behandeld en er is geen voldoende capaciteit hiervoor
- Weinig terugzendingen (bijna 1000 – van de 30.000 mensen in één jaar tijd) naar Turkije omdat:
* (Hoger)Beroepscommissies besluiten dat Turkije een onveilig land is
* Turkije heeft geen met Europa vergelijkbare asielprocedure, er zijn grote problemen met de rechtstaat
- EU-landen houden zich niet aan de belofte grote aantallen vluchtelingen, die al voor 20 maart 2016 (Turkije-deal) waren aangekomen, vanuit Griekenland op te nemen. In maart 2017 waren pas 9.971 van de beloofde 66.400 mensen gehaald.
- Wanbeheer hulpfinanciering

Situatie Turkije:
- Vangt wereldwijd de meeste vluchtelingen op (ruim 3 miljoen)
- Biedt geen effectieve bescherming aan vluchtelingen
* “Temporary protection status”: alleen voor Syriërs. Zelfs deze groep heeft dan nog problemen met registratie, toegang tot educatie, banen, gezondheidszorg
- Georganiseerde criminaliteit: De vluchtelingen vallen gemakkelijk in de handen van de Turkse maffia. Zo is Turkije bijvoorbeeld een centrum geworden van orgaanhandel (‘vrijwillig’ afgestaan door wanhopige vluchtelingen)
- Moderne slavernij: Uitbuiten van werknemers (waaronder ook kinderen) in bijvoorbeeld textielfabrieken. De meeste vluchtelingen hebben niet het recht om te werken en zijn daarom kwetsbaar voor misbruik en uitbuiting.

Situatie Lesbos:
- Op de eilanden zijn bijna tweemaal zoveel vluchtelingen dan er officieel opgevangen kunnen worden
- Onrust in kampen, o.a. door:
* Behandeling van verschillende vluchtelingen is niet gelijk. Een man uit Irak heeft na een half jaar bijvoorbeeld nog geen enkele interview gehad. Maar er zijn mensen die na hem gekomen zijn, die al een interview achter de rug hebben.
* Frustratie over vertraagde procedures
- Interviews:
* Slechte / geen vertalers aanwezig tijdens de interviews
* Het gesprek gaat niet over waarom iemand zijn thuisland is ontvlucht, maar gaat over terugzenden naar Turkije en evt. verweer daarop.
- Er wordt verslag gedaan dat bijna alle vluchtelingen (die geïnterviewd waren) hun leven betekenisloos vonden. Ze waren angstig, depressief en in sommige gevallen suïcidaal. “Het leven op het eiland verergert het trauma van verplaatsing en wanhoop, bedreigt hun veiligheid door fysiek geweld en geestelijke gezondheidszorgen”.
* “Ik heb mijn waardigheid verloren. Ik heb al drie keer geprobeerd zelfmoord te plegen. De omstandigheden hier herinneren me aan de martelingen, de gevangenis, de nachtmerries van Iran”. Toen deze man hierover het gesprek aan wilde gaan met de psycholoog van het kamp was de reactie dat de man moest wachten: “Er zijn 90 wachtenden voor je en je moet wachten tot jij aan de beurt bent”.
- Er heerst grote onzekerheid. De medische post heeft dagelijks te maken met automutilaties (zelfverwonding) en paniekaanvallen.
- Hulpdiensten melden dat vluchtelingen een prooi zijn geworden voor allerlei criminele activiteiten als prostitutie, drugshandel en mensensmokkel.

Ter afsluiting:
Het is nog steeds abstract, hè? Een droge opsomming. Wil je hier verandering in brengen? Kom naar Lesbos :-)! Ik heb nog een kamer vrij voor je...

Bronnen:
Uit onderstaande artikelen heb ik mijn kennis geput – naast het lezen van allerlei andere artikelen en de ervaringen die ik opgedaan heb door het werken in het vluchtelingenkamp Moria.
- https://www.hrw.org/news/2017/03/15/greece-year-suffering-asylum-seekers
- https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/19/5-gevolgen-van-de-turkijedeal-7461779-a1551045
- https://www.amnesty.nl/encyclopedie/asiel-asielzoekers-en-asielprocedure


  • 17 Juni 2017 - 12:55

    Ome Anton:

    Goed bezig voor je mede mens. De nood is daar hoog zo te lezen.
    Het lijkt mij weleens goed dat er een afvaardiging van de familie
    jou eens komt bezoeken om met eigen ogen te zien hoe het er daar naar
    toe gaat.
    Laat maar weten wanneer dit in te passen is.
    Zou ook fijn als we dan ook iets kunnen doen.
    Groeten, Tante Ria en Ome Anton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

www.hannekedoet.nl Hoi, Op deze site houd ik mijn reizen bij. Niet zomaar reizen, maar die reizen die in het teken staan van ontwikkelingswerk. Zo ben ik in 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, daarover lees je meer in 'mijn eerste reis'. In 2009 ben ik naar het project terug gegaan ('vakantie Zuid Afrika). In 2011 hoop ik een afstudeerproject te doen in Suriname. Daar lees je ter zijner tijd meer van. Links: * www.lst.nl --> site van Livingstone * www.mes.org.za --> site van de MES, Zuid-Afrika * www.kindinsuriname.nl --> site van o.a. het kindertehuis in Suriname * www.eurorelief.net E-mail: hannekemauritz@hotmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 838
Totaal aantal bezoekers 187584

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 10 April 2017

Vluchtelingenzorg Griekenland (Lesbos)

27 Januari 2011 - 27 April 2011

Afstudeerproject in Suriname

04 Augustus 2009 - 18 Augustus 2009

Revisit Southern Africa

06 September 2007 - 08 Mei 2008

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: