Water en vuur - Reisverslag uit Panagioúda, Griekenland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu Water en vuur - Reisverslag uit Panagioúda, Griekenland van Hanneke Mauritz - WaarBenJij.nu

Water en vuur

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

02 Maart 2018 | Griekenland, Panagioúda

Tijd voor een blog, m’n laatste is van alweer 3 maanden geleden!

Inmiddels ben ik weer ruim een maand terug op het eiland. En ja, er zijn best wat verbeteringen te zien in het kamp! De kleine zomertentjes zijn grotendeels weg, in de plaats daarvan zijn containers gekomen. Er is nu echter nauwelijks plek meer voor nieuwe containers, waardoor ik m’n hart vasthoud voor wat komen gaat. Zoals je wellicht weet, de oorlog in Syrie is niet over! Turkije die zich in de strijd mengt. Ghouta (Damascus) waar duizenden mensen momenteel omkomen. Nieuwe mensen zullen aankomen hier. Geen idee waar we ze laten moeten...
De afgelopen maanden zijn er gemiddeld iets minder mensen aangekomen dan de maanden daarvoor; waarschijnlijk door het slechte weer en de Turkse Coast Guard heeft wat boten tegengehouden, wat ik las op Facebook (deze mensen belanden vervolgens wel voor een aantal dagen / weken in de Turkse gevangenis, voordat ze opnieuw hun leven in handen van smokkelaars leggen).
De containers in het kamp kunnen wel twee hoog gestapeld worden (en er zijn nog wat lege containers beschikbaar), maar daar is geld voor nodig: een paar honderd euro per container en er moet een speciaal voertuig met rupsbanden komen om deze te installeren. En als het om geld gaat zijn we met het Grieks kampmanagment snel uitgepraat. Het budget dat ze beschikbaar hebben gekregen voor 2018 is al verdeeld, alles wat er nu nog aan kosten bijkomt kan niet betaald worden.

Dit geldt ook voor het brandveilig maken van de 4 joekelsgrote tenten die in het kamp staan. Hier slapen in totaal honderden gezinnen in. Als je naar binnen kijkt zie je rijen stapelbedden, waar grijze vilten UNHCR-dekens omheen gespannen zijn. Dit om wat privacy te kunnen geven. Een familie van 4 heeft een stapelbed + een gangetje van twee vierkante meter ter beschikking als hun persoonlijke leefruimte. Een matras op een stapelbed is niet gegarandeerd, dus het kan zijn dat je op de ijzeren lattenbodem mag liggen.
Laatst was er in een van deze tenten brand uitgebroken, er was kortsluiting ontstaan. Er was paniek, mensen hebben een stuk van het tentzeil opengesneden om te ontsnappen. Nu wordt er vanuit EuroRelief geld bij elkaar gesprokkeld om een alternatief aan te brengen voor de grijze dekens. We gunnen mensen graag dat kleine beetje privacy, maar deze dekens zorgen ervoor dat een brand sneller om zich heen slaat.

Hoe ontstaat een kortsluiting in zo’n tent dan? We hebben de laatste tijd veel regen gehad. Tenten stortten in onder het gewicht van het water. Door de containers lekte water naar binnen. Elektriciteit is hier houtje-touwtje aan elkaar geknoopt. Illegaal wordt door jan en alleman stroom afgetapt, er is nooit een goed elektriciteitsnet door de Grieken aangelegd. En water en elektriciteit is niet zo’n handige combinatie... Inmiddels zijn de Grieken wel bezig om het net te herzien in het kamp, nu is het niet toereikend voor iedereen en daarbij is het nog eens zeer onveilig. Maar ik moet nog maar eens zien hoe lang het gaat duren voordat dit klaar is.

Tot zover wat over het kampmanagment. Het is goed om weer terug te zijn hier. Helaas zie ik nog veel vertrouwde gezichten. Een aantal andere vertrouwde gezichten mis ik, die hebben de kans gekregen om door te gaan naar Athene. We hebben de laatste weken best wat Nederlandse vrijwilligers gehad hier, die zelf, of met een groep, deze kant op gekomen zijn. En ja, dan voel ik me best een beetje trots. Het is fijn om zij-aan-zij met Nederlanders te werken hier. Afgelopen week was er een groep die zich alleen bezig hield met kids activities. Het is dan heerlijk om even op een andere manier met de kinderen bezig te zijn. Om eerlijk te zijn; kinderen zijn -vooral bij ons infopunt- best wel irritant eigenlijk. Er is geen enkele vorm van daginvulling voor ze. Wat ga je dan doen? Rondhangen bij plekken waar een beetje actie is, zoals ons infopunt. Proberen binnen te glippen door de spijlen van het hek. Of op de deur bonzen als we vrouwendag hebben, alle bordjes van de muur rukken, omdat ze niet naar binnen mogen. Schoppen, slaan, bijten, met stenen gooien. Nu konden we ze eindelijk iets bieden. Aandacht. Een knutselactiviteit; zoals een armbandje maken, een masker of wat dan ook. Het is heerlijk als je een kind weer even hoort giechelen.

‘k Heb gehoord dat jullie vooral met ijs en sneeuw bezig zijn momenteel. Hier is het, vooral als het droog en zonnig is, zacht weer. De lente heeft z’n intrede gedaan! De eerste bloesems zijn al aan de bomen te zien. Ik laat die kou graag bij jullie :-)!

Tot een volgende keer maar weer!

Liefs,
Hanneke

P.S. Het is echt fantastisch om de betrokkenheid in Nederland te merken in de pamperactie die afgelopen maand geweest is. Bij m'n ouders thuis liggen 200 pakken! En dan zijn er nog tientallen inzamellocaties door heel Nederland... Waarschijnlijk komt er in maart een transport, met de pampers, deze kant op. Ik kijk er naar uit!

• 02 Maart 2018 - 15:31

Bertina :

Ha Hann..

Het is inderdaad een poosje geleden dat er een blog was..
    Fijn om weer wat van je te horen! Er is nog steeds genoeg te doen lees ik wel.. Ik hoop dat je de kracht en wijsheid steeds weer mag krijgen om dit zware, maar ook zeker mooie werk te doen.
    Voor die 1e foto, daar doe je het voor toch? Geweldig, echt heel mooi!

Het ga je goed!

Een koude groet vanuit Nederland van Bertina

• 02 Maart 2018 - 15:57

Gert Jan Nienhuis:

Weer met belangstelling gelezen. Dank, dat je op deze manier ons op de hoogte brengt.
    Wens jou en de anderen zegen toe en hopelijk: See you!

• 02 Maart 2018 - 22:02

Ome Anton En Tante Ria:

Beter nieuws als voorheen en toch blijft het onbevredigend
    hoe het gaat denk ik. In ieder geval mag je iets betekenen
    voor je mede mens. In dit kamp krijgen vluchtelingen een
    gezicht van mens en bloed. Dan is het niet meer zo abstract als in
    de krant. Goed om nieuws berichten te ontvangen en dan kunnen je
    volgers mee leven. Wij proberen dit ook te doen op grote afstand.
    Tenslotte denk ook aan jezelf en bovenal al het nodige toegewenst.
    Groeten uit Opheusden!

• 03 Maart 2018 - 11:57

Opa En Oma Hoogakker:

De hartelijke van opa en oma. We bidden iedere dag voor je. Heel veel sterkte en zorg goed voor jezelf.

• 04 Maart 2018 - 09:55

Marijke:

Ha Han,

Bedankt voor je update.

Goed om te horen dat er wat positieve dingen gebeuren! Ook mooi om te horen dat je vanuit ons kikkerlandje wat ondersteuning hebt gekregen! We zullen zien en horen hoe het zich allemaal verder ontwikkelt. Veel sterke en Gods wijsheid toegewenst.

Tot je volgende blog.

Groetjes Marijke

• 09 Maart 2018 - 15:39

Fam. Padmos:

Beste Hanneke en Martha,

We denken heel vaak aan jullie!
    Zoveel respect voor jullie werk!
    Gods Zegen toegewenst voor elke dag.

Wie weet, nog eens tot ziens D.V.
    Groetjes van Cees & Lenny Padmos uit Putten

• 15 Maart 2018 - 17:34

Willeke Frentz:

hallo hanneke ,

Paula en ik wilden vandaag pampers kopen.
    Toen hoorden wij dat de vracht pampers al weg waren.
    Dat vonden wij erg jammer want wij wilde graag iets voor Lesbos doen.
    veel sucses toegewenst names ons allemaal.

Hartelijke groeten van : Paula en Willeke

• 19 April 2018 - 06:53

Ome Anton En Tante Ria:

Het wordt er volgens mij niet beter op daar. Petje af voor al die vrijwilligers die nog de drive hebben om daar te werken. Ik las recent dat enige verlichting zou komen voor de Griekse eilanden doordat er een snellere doorstroming zou komen. Voordat dat geïmplementeerd is ben wellicht weer weken verder. Sterkte met alles!